Træk vejret

BLOGS Af

Jeg trækker vejret dybere. Sådan virker det på mig, når jeg går rundt på udstillingen AFGANG, hvor 35 afgangsstuderende fra Kunstakademiets Billedkunstskoler i Kunsthal Charlottenborgs store sale viser noget af det, de har lært, gennem 5-8 års studier. Der var fernisering i fredags.

Her er ingen stærkt, strålende farvepalet, måske kun i rummet hvor Absalon Kirkeby, Amitai Romm og Jonas Frederiksen udstiller. På udstillingen er de fleste overflader, ting og materialer  farvematte eller diskret chancerende, og udstillingens cirka otte film-værker er rolige klip med tavshed eller stille tale.

Der er ingen grund til at råbe højt og have travlt. Der er derimod god grund til at gøre sig umage med at være tilstede, se lidt mere, tænke lidt andet. 

 

 

Matilde Duus: Folded Space-Time (detalje). 

Som i Matilde Duus' sofistikerede stift blafrende papirflager, der hænger til tørre som huder fra en fangst eller en stump af en engels vinge. Eller som Sif Itona Westerbergs armerede gips-frise med indstøbt velfærdsaffald og en meget lang titel, der ophober effekterne og værdierne, som var de skyllet i landt efter en stormflod (... "post democratic warfare, post ergodynamic footwear, post yoga, post redemption, post retreat").

Manden, der i Emilie Sadrias film ikke længere kan tegne, laver i stedet hemmelig land art med udgangspunkt i en sten hugget fra Glyptotekets Palmehave. Naturen er velkomponeret, i baggrunden kører et tog og tingene har sin rette plads.

Så er der selvfølgelig Annarosa Krøyer Holms æstetisk rene og skarpt tænkte store hvide endevæg med tilhørende tekst, der handler om at være farveforskrækket, og hvordan psykologen taler om denne cromofobi.  

Tidligere AFGANGS-udstillinger har været en kakofoni af nogle gange meget larmende værker, der tilkæmpede sig opmærksomhed som frenetiske videoinstallationer, skulpturelle blandingsformer i provokernede sammensætninger, in-your-face fotoserier og kulørte malerier.

Årgangen af 2014 kunstnere præsenterer tyst fine kunstværker, som man kan gå hen til, hvis man lyster. De vil ikke provokere sig til opmærksomhed, de byder sig til, som eftertænksomheder eller sanseligheder, i en hverdag med betydingskompleksitet, informationsacceleration og systemkrav. Sådan er det ikke i samtidskunsten. Her kan man først og fremmest trække vejret. Dybt.

 

 


Pia Eikaas og Jonas Frederiksen har hængt bedeflag op på balkonen henover indgangsdøren til kunsthallen. Mildhed og gode intentioner vejrer over udstillingen. (Foto Anders Sune Berg).

 

 


Sif Itona Westerberg har lavet en højthængende gips-frise med objekter i 1:1 og edn lange titel: Post affirmative society, post food chains, post supermarket chains, post factories, post traffic jams, post efficiency, post maternity leave, post extended office hours, post home investments, post GMO cornfields, post bioengineering, post crisis, post cancer, post assaulted personal sphere, post creative management, post trippleshot hazelnut macchiato on the go, post elevators, post radiation, post fossil fuels, post economic growth spurt, post convulsive beauty, post Global Warming, post forever young, post Fuck For Forrest, post conscious consumerism, post 9 to 5 your way out of this, post Fairtrade Organic Pineapple in January, post Yoga, post H2O, post MegaMass 4000, post back to basics attempts, working class heroes, post democratic warfare, post the rising of the masses, post NATO, post EU, post ergodynamic footwear, post white mans burden, post first world problems, post joined armed forces, post lip on lip action, post Greener City advocates, post lifeboats, post borders, post nations, post baked goods, post sunscreen, post implosion, post collapse, post work related hazards from sitting all day long, post bureaucratic release forms, post obesity epidemics, post public restrooms, post private property, post Collective Commons, post surplus value, post Slothism, post military, post post la petit mort, post mass extinction, post banana chocolate chip dairy ice cream, post monumental promises, post ecliptic architecture, post politicians, post liposuction, post famen, post Arctic, post Lotto, post Real Estate, post redemption, post retreat, post all you can eat seafood buffet, post holocaustic chicken farming, post human, post Office. (Foto Anders Sune Berg).

 

Afgængerne fra Kunstakademiets Billedkunstskoler 2014 er: Damir Avdagic, Samina Bazai, Birk Bjørlo, Matilde Duus, Pia Eikaas, Jonas Frederiksen, Selini Halvadaki, Claus Haxholm, Sylvester Hegner, Benny Nørgaard Henningsen, Anders Bøge Henriksen, Anne Sofie Hertz, Annarosa Krøyer Holm, Ana Pavlovic, Absalon Kirkeby, Arendse Krabbe, Thea von der Maase, Morten B. Masri, Malwina Migacz, Morten Modin, Jon Erik Nyholm, Gisa Pantel, Martin Enggaard Pedersen, Markus von Platen, Ahmad Siyar, Sarah Rathje, Amitai Romm, Emile Sadria, Anne Mette Schultz, Kari Storø, Maja Moesgaard, Vigga Vangsgaard, Carolina Welroos og Sif Itona Westerberg.

Udstillingen AFGANG kan ses på Kunsthal Charlottenborg til den 17. august 2014. Mere her


 

Se flere blogs



Profil