Digitalistan 2: Snart oplever du faktisk at være til stede i digitalistan

authorimage
BLOGS
Af: Lasse Birk Olesen
09. apr 2014

Min højere bevidsthed kunne naturligvis fortælle mig, at jeg stadig befandt mig på et kontor med en skærm på hovedet, men når et uhyre i spillet sprang lige op i ansigtet på mig, og jeg ikke kunne kigge væk, så reagerede mine instinkter helt ufrivilligt med stress og hjertebanken i en grad, jeg ikke før har oplevet i et spil.

Undertegnede har prøvet en tidlig udgave af Oculus Rift: Et virtual reality headset, som er en skærm, der monteres på hovedet og giver 110 graders synsvinkel inde i spillet, og som tillader man kan dreje og bevæge hovedet helt naturligt i den virtuelle verden. Alene det forhold, at man ikke længere kan kigge væk fra spillet og orientere sig i den fysiske verden, gjorde, at min hjerne på et eller andet niveau blev i tvivl om, hvad der var ægte.

Det samme oplevede de, der blev sat til at gå over en virtuel planke 100 meter over jorden eller køre rutschebane.

Oplevelsen af de virtuelle verdener er i dag begrænset til, at man kan kigge ind gennem et vindue - sin computerskærm - og høre lyde. Det er det hele. Man er aldrig i tvivl om, at den virtuelle verden er noget, der adskiller sig fra den verden, man selv befinder sig i.

Men inden for de næste to år vil vi begynde at se skred i retningen af større indlevelse og naturlig interageren med de virtuelle verdener. Det vil begynde med, at de første virtual reality headsets til forbrugere kommer på gaden.

Oculus Rift er det første seriøse bud på et såkaldt head mounted display (HMD), som kan ramme det store forbrugermarked. Med Rift’en får du en skærm monteret på hovedet, som giver dig 110 graders synsvinkel på et 3D-billede, og bevægelsessensorer så du kan dreje og bevæge hovedet frit i den virtuelle verden.

Det er langt fra første gang, at et head mounted display forsøges introduceret til massemarkedet, men takket være mobiltelefonindustriens udvikling af gode og billige skærme og sensorer er det første gang, at høj kvalitet kan kombineres med en pris på 300 dollars eller mindre, der er tilgængelig for de fleste.

Head mounted displays vil give mulighed for større indlevelse i virtuelle verdener, og med større indlevelse vil de virtuelle verdener også kunne tilfredsstille flere menneskelige behov.

Spændingen vil være større, social interaktion med medspillere vil være mere ægte, og kontrol med spillet vil føles mere naturligt, når man blot kan dreje og bevæge hovedet og kroppen i stedet for at skulle gå gennem et abstraktionslag med mus og keyboard.

Konceptet har ikke kun potentiale inden for spil. Oculus har udtalt, at de forventer, at mediet også vil indtage uddannelse, hvor soldater, læger, brandmænd, politibetjente og mange andre kan trænes i simulerede scenarier.

Senest har Facebook opkøbt Oculus for 2 milliarder dollars, da netværksplatformen ser et stort potentiale for virtual reality inden for sociale medier. Og Sony har udstillet deres HMD prototype, som de forventes at lancere en færdig udgave af til Playstation 4 i 2015. At to så store spillere som Facebook og Sony tager virtual reality seriøst er uden tvivl et boost til mediet som helhed.

Virtual reality gør en meget større grad af indlevelse i de virtuelle verdener muligt, hvilket vil gøre dem interessante for flere mennesker, og det vil få de virtuelle verdener og økonomier til at vokse. Oculus’ egen chief scientist, Michael Abrash, er ikke bange for at hype:

"We're on the cusp of what I think is not The Next Big Platform, but rather simply The Final Platform – the platform to end all platforms.

...

We're working on technology that will change not just computer gaming, but potentially how all of us interact with computers, information, and each other every day. I think it's going to be the biggest game-changer I've ever seen – and I've seen quite a lot over the last 57 years."

Om det bliver den sidste platform, som Abrash forudsiger, er tvivlsomt, men vi er sandsynligvis vidne til begyndelsen på et medie af lige så afgørende betydning som trykpressen, radio, tv og internet. Ultimativt vil man nok helt kunne droppe de hovedmonterede skærme og i stedet stimulere hjernen direkte og dermed fjerne enhver abstraktion fra de virtuelle verdener.

Profil
Lasse Birk Olesen authorimage Lasse Birk Olesen er produktansvarlig hos Coinify, der gør det nemt at købe, sælge og tage imod digitale valutaer som betaling. Han skriver her på bloggen om teknologi og dens indflydelse på politik og samfundsforhold generelt. Lasse er uddannet ingeniør fra Danmarks Tekniske Universitet og National University of Singapore.
Tidligere bloggere på borsen.dk