Digitalistan 1: Utrolige historier om virtuelle snigmord og ejendomshandel for millioner

authorimage
BLOGS
Af: Lasse Birk Olesen
18. mar 2014

[Digitalistan vil være en serie indlæg her på bloggen om de nye samfund, der skabes i de digitale verdener, og deres indbyggere.]

Sådan blev kvinde multimillionær på at spille computer

Mød Ailin Graf. Kvinde, tysk borger født i Kina, og multimillionær. Som mange andre har hun skabt sin formue på ejendomshandel. Men som knapt så mange andre findes de ejendomme, hun har købt og solgt, ikke fysisk, men kun digitalt som jordlodder og bygninger i den digitale verden Second Life.

Efterhånden som indbyggertallet i Second Life (antallet af spillere) steg, steg prisen også på bygninger og ejendomme i spillet, som bl.a. blev brugt af virksomheder til showrooms og reklamesøjler. Bygninger og ejendomme i Second Life havde på denne måde meget til fælles med almindelige .com-domænenavne, som der som bekendt også er folk, der lever af at handle.

Graf lavede sine første millioner som virtuel ejendomshandler for omkring otte år siden, og i dag er der givetvis mange flere, der har gjort hende kunsten efter. Second Life har dog siden tabt mange indbyggere til andre online-verdener.

Direktør i “virtuelt” selskab

En af de online-verdener, der er vokset i indbyggertal, er EVE Online. Her har man kunne møde Mirial, der havde titlen af direktør. Mirial havde brugt flere år på at opbygge sit selskab Ubiqua Seraph, og den dag i dag var det vokset så stort, at hun havde ansat hundredevis af andre menneskelige spillere til at arbejde for hende, og selskabet havde investeret i adskillige virtuelle kontorer, hvor selskabets kapital og likvide rigdomme blev opbevaret.

For ti måneder siden havde selskabet ansat Arenis Xemdal i en af de dårligst betalte stillinger. Arenis viste sig dog at være en dygtig spiller og steg hurtigt i graderne. I dag, næsten et år senere, var han løjtnant og som Mirials mest betroede medarbejder også hendes højre hånd i selskabet.

Snigmord og kup

Men ganske kort tid efter, helt pludseligt, skyder Arenis bogstaveligt talt Mirial i ryggen og tager alle hendes ejendele inden for umiddelbar rækkevidde. På samme tid dræber en række nøglemedarbejdere i Ubiqua Seraph deres kollegaer og tager deres ejendele.

Hvad var der sket?

Det viste sig, at Arenis og hendes medsammensvorne var lejemordere, der ti måneder forinden var blevet hyret af en konkurrent til Ubiqua Seraph til at dræbe Mirial og stjæle så mange værdier som muligt fra selskabet. Gennem næsten et helt år havde de infiltreret organisationen, vundet ledelsens tillid, og tålmodigt ventet med at slå til til tiden var moden. Under kuppet overtog de værdier inde i spillet, der havde en værdi, så de kunne være solgt for 16.000 almindelige dollars.

Både snigmordet på Mirial og Ailin Grafs millioner tjent på virtuelle ejendomme er eksempler på, at virtuelle verdener simulerer flere og flere aspekter af den virkelige verden. Man kan eje, man kan tale med andre, handle med andre, registrere selskaber, få jobs hos andre spillere, veksle penge man tjener i spillet til almindelige dollars og bruge dem i den fysiske verden.

100.000 kinesere lever af spil

Det sidste har bl.a. 100.000 kinesere fundet ud af, som er fuldtidsbeskæftigede med at grave guld i onlinespillet World of Warcraft.

Det kommer vi til at se mere af. Online-verdenerne vil ikke kun vokse i indbyggertal efterhånden som nye generationer vokser op med dem som en naturlig del af deres liv og dermed få større økonomisk aktivitet, de vil også i større grad kunne tilfredsstille vores sanser og bevidsthed med nye interfaces, pioneret af fx Oculus Rift.

Ligesom Columbus, Magellan og andre opdagelsesrejsende gennem historien har udforsket nye verdener og grundlagt nye samfund, så opbygges i dag nye samfund i de virtuelle verdener, der hele tiden samler flere og flere aspekter af det virkelige liv op.

Og hvilke politiske systemer, vil der udvikles, efterhånden som flere og flere folk bruger hovedparten af deres liv i de virtuelle verdener? Læs mere her på bloggen.

Af Lasse Birk Olesen, Bitcoin Nordic

Profil
Lasse Birk Olesen authorimage Lasse Birk Olesen er produktansvarlig hos Coinify, der gør det nemt at købe, sælge og tage imod digitale valutaer som betaling. Han skriver her på bloggen om teknologi og dens indflydelse på politik og samfundsforhold generelt. Lasse er uddannet ingeniør fra Danmarks Tekniske Universitet og National University of Singapore.
Tidligere bloggere på borsen.dk