De bedste 2014 marketing forudsigelser samlet - få overblikket her!

authorimage
BLOGS
Af: Eric Ziengs
30. dec 2013

Ved ethvert årsskifte popper forudsigelserne for næste år op. Jeg har samlet de mest interessante, der handler om marketing med særlig fokus på det digitale. Heldigvis tænker mange virksomheder som medier i denne tid ved at udgive deres egne lister med trends. Gjorde virksomhederne bare dette hele året, ville de stå stærkere i deres egne kommunikationskanaler (owned media).

Med overblikket herunder kan du læse det hele på én gang og straks gå i gang med markedsføring, lead generering og salg. Læs med og lad dig inspirere af 2014 forudsigelserne.

Otte artikler værd at læse

Hos Bullseye Communications er bl.a. måling, big data, værdiskabelse og Content Marketing i centrum for 2014. Gode bud - med dette udgangspunkt er Marketing Automation og CRM helt uundværlige.

bloggen hos Kommunikationsdetox forudser man, at PR-bureauerne vil fokusere mere på kvalitetsindhold end bare den klassiske pressemeddelelse. Jeg er enig og mener, at bureauerne må udvide fra kun at operere i earned media til også at skabe indhold i kundernes owned media.  

Hos det digitale bureau Mingler er (big) data centrum for 2014 forudsigelserne. Det inkluderer, at Facebook og Google Adwords får konkurrence, men også at indhold skal være tilgængelig på tværs af enheder. Jeg mener, at de bureauer, virksomheder og medarbejdere, der formår at integrere kompetencer fra marcom og teknologi, har et kæmpe forspring. Den gode historie bliver bedre og relevant, når brugerne kan engagere sig i de digitale kanaler, som brugerne foretrækker.

Bureauet Klean fortæller, at markedsføring via sociale medier nu bliver alvor, at Content Marketing får sit gennembrud, og at lokationsbaseret marketing vil betyde mere i 2014. Jeg håber, de får ret i sidste forudsigelse. Jeg er dog bange for, at det bliver en 2015 glæde, eftersom de færreste er dygtige nok til at samle, analysere og agere ud fra de enorme mængder geo data, der skabes.

Godt nyt: Huset Markedsføring har spurgt 500 danske virksomheder og fundet ud af, at annoncørerne ser positivt på 2014. Investeringerne i online vokser mest, og der kastes stadigt flest penge efter tv-annoncering. Fra mit ydmyge perspektiv er endnu et år, hvor annoncører kaster store beløb efter medier, endnu et år, hvor der ikke er tilstrækkelig fokus på at opbygge egne relationer til kunder og leads - i egne kanaler.

Til SMV’erne byder Leads2Sale på tre punkter: Fordeling af marketingsansvar på flere skuldre (en af mine kæpheste), professionalisering af indsatsen på de sociale medier og Content Marketing. Skribenten mener, at Marketing Automation ikke vinder frem i 2014. Jeg håber han tager fejl. For det vil betyde, at vi ikke får tilstrækkeligt ud af Content Marketing, Sociale Medier og CRM i forhold til potentialet i salgstragten!

De dygtige folk hos Digital Works tror på Content Marketing, billeder og quantified self / wearable tech. Derudover kommer de med en væsentlig pointe om sikkerhed og settings, som vi alle bør gøre mere ud af i 2014. Lad os alle tage det til os som et digitalt nytårsfortsæt!

Hos Kommunikationsforeningen har Astrid Haug spurgt Anne Skare, Morten Saxnæs og Morten Gade om deres syn på 2014 trends. Her hører vi om cloud, mobil, big data, transparens betalingsmure, responsive design, newsjacking og hashtags. Ikke alt er lige nyt. Det viser, at den digitale kommunikationsbranche måske ikke er så hurtigt udviklende, som vi selv mener. Buzzord er vi dog verdensmestre i - ingen slår os på det område!

Godt Nytår!

Alt i alt ser 2014 ud til at blive et spændende år med flere muligheder, end vi kan overskue. Husk at prioritere og fokusere - det kunne være på Content Marketing, der blev nævnt en del gange. Er du nysgerrig efter mere om emnet, så læs en definition her og meld dig ind i Dansk Content Marketing gruppen på LinkedIn. Godt nytår!

Profil
Eric Ziengs authorimage Eric driver content marketing-bureauet Nochmal.

Eric rådgiver virksomheder om content marketing og lead generering med henblik på salg baseret på langvarrige relationer. Han holder desuden foredrag om content marketing og virksomheders brug af sociale medier. Eric har i syv år rådgivet internationale og danske virksomheder om kommunikation og markedsføring.

Her på bloggen skriver Eric om content marketing med fokus på cases, gode råd og de nyeste trends. Nøgleord er strategi, blogs, nyhedsbreve, relationsopbygning, salgstragt, CRM, webinarer, e-bøger, lead generering, medarbejdere som ambassadører og B2B.

Vær med i diskussionen på Twitter herunder eller tag fat i Eric direkte på LinkedIn.

Twitter

Tidligere bloggere på borsen.dk