Turnaround ledelse

Klaus Lund
BLOGS Af
"Kolding kan give Danske Bank Maersk kuren" var overskriften på Dagbladet Børsens nyheder på nettet i går, herunder Eivind Koldings 7 bud på turnaround ledelse baseret på hans erfaringer fra Maersk Line.

Artiklen var en omtale af en analyse, som Handelsbanken havde lavet om det fremtidige potentiale i Danske Bank aktien, og nogle bud på, hvad Danske Banks nye CEO Eivind Kolding kunne finde på at bruge af sine erfaringer fra hans succesfulde turnaround af Maersk Line.

I artiklen omtales Eivind Koldings 7 bud på turnaround ledelse baseret på hans erfaringer fra Maersk Line. Disse bud blev første gang oprindeligt bragt i et interview med Eivind Kolding i Klaus Lund & Partneres nyhedsbrev. Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad Eivind Kolding vælger at gøre i Danske Bank, og enhver virksomheds situation er jo også unik. Men som generel ledelsesinspiration er Eivind Koldings 7 bud på turnaround ledelse særdeles udmærkede. Her er de:

1.En velunderbygget strategi med klare facts

2.Skab forståelse og accept hos ALLE stakeholders

3.Gør op med organisationens selvforståelse og konventionelle tankegang

4.Læg det organisatoriske fast tidligt, så usikkerhed om medarbejdernes egen position
fjernes

5.Kommunikation er altafgørende fra start til slut

6.Personlig tæt opfølgning for at sikre retning, hurtig fremdrift og højt ambitionsniveau

7.Personlig tæt kundekontakt for at se effekten og det nye forbedringspotentiale.


Fra turnaround til kundefokus

Efter at den succesfulde turnaround var gennemført, var det øget kundefokus, Eivind Kolding satte på dagsordenen. Maersk Line brugte bl.a. Amazon.com som deres benchmark og billede på den fremtidige kundeorientering i Maersk Line. Eivind Kolding udtalte, at "det i fremtiden skal være lige så nemt at bestille en container hos Maersk Line, som det i dag er at bestille en bog på Amazon.com". Når det gælder personlige service har Maersk Line brugt Singapore Airlines som deres benchmark. Den vigtige ledelsesmæssige inspiration om disse benchmarks er, at hvis man for alvor skal forny sin virksomhed skal man ofte hente inspiration fra andre brancher.

Så der er næppe tvivl om, at kundefokus også står ekstremt højt på Danske Banks nye ordførende direktørs agenda. Øget kundefokus er i øvrigt en trend, der er ved at brede sig til mange flere af vores allerstørste virksomheder herhjemme.

Du kan kvit og frit downloade det fulde interview om "Turnaround ledelse i Maersk Line", som oprindeligt blev lavet, da Eivind Kolding var CEO for Maersk Line. Gå ind på Klaus Lund & Partneres website www.klauslund.dk under artikler.


 

Se flere blogs



Profil

Klaus Lund

Klaus Lund

Adm. direktør
Klaus Lund & Partnere
Klaus Lund blogger om, hvordan man som virksomhed skaber den bedste relation til sine kunder, hvad enten man driver restaurant eller bank.

Klaus Lund er adm. direktør i Klaus Lund & Partnere og har mere end 25 års erfaring fra konsulentbranchen. Bl.a. som stifter af ProMentor Management A/S, som i 1999 blev solgt til Aston Group og som medforfatter til adskillige ledelsesbøger.

Få Klaus indlæg
som RSS-feed her