Ung teknologi-virksomhed vil gøre de store mediehuse mere konkurrencedygtige: "Der er et kæmpe behov"

396398_16_9_large_562.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
25. feb 2020 KL. 9:07
En ung dansk virksomhed banker i øjeblikket på dørene hos de helt store mediehuse som britiske BBC, danske DR og Sony Pictures.

PromoMii, som den danske virksomhed hedder, har nemlig udviklet et digitalt værktøj, der potentielt kan være meget gavnligt i kampen om at fange den moderne mediebrugers opmærksomhed. 

"Der er et kæmpe behov. Markedet eksploderer med indhold. Apple har Apple TV+, Disney lancerede Disney+ og Discovery har Dplay; alle vil have deres eget. Det er dér, vi kan levere vores teknologi,” siger Michael Moss, stifter og adm. direktør i London-baserede PromoMii.

Værktøjet benytter sig af kunstig intelligens og kan reducere produktionstiden af trailere og promoveringsvideoer. Det handler om at tiltrække publikum til alt det indhold, der i disse år finder vej til streamingtjenester og de traditionelle mediehuses nye digitale platforme.

Michael Moss taler ind i det marked, der i dag er virkeligheden for mange medieproducenter. Som forbruge, ser man i højere og højere grad videoer på sit Facebook-feed, som en del af sine nyheder og som trailers, når man skal beslutte hvilken serie, man skal se.

Joachim Schiødtz har været investor og teknisk sparringspartner ved PromoMii siden maj 2018, hvor han i alt har investeret 80.000 engelske pund, svarende til 700.000 kr. Den danske investor ser netop stort potentiale i PromoMii, fordi teknologien kan navigere videomateriale, så man lettere kan lave promotion-videoer og trailere.

”Hvis man kigger på markedet for medier, så vokser videomarkedet helt ekstremt. Der er kamp om brugernes opmærksomhed,” siger Joachim Schiødtz.

Med PromoMii's teknologi gør man desuden videomaterialet søgbart, så det er let at finde præcis det, man skal bruge - og dét vil kunne mindske produktionstiden af videoerne markant, fortæller Michael Moss.

Tilgængelig for alle

Teknikken er dog ikke helt ny. Når man skal vælge, hvad man gerne vil se på streamingtjenesten Netflix, afspiller Netflix et lille video-resumé af alle film eller serier, så man får lyst til at se de forskellige titler. Det er dog en teknik, som Netflix ikke har valgt at dele, fortæller Michael Moss.

”Netflix kan ikke dække hver eneste film, serie og episode, de har, medmindre at de bruger en maskine. Men så har du resten af verden, som ikke kan levere den teknologi. Så tænkte vi: ’Jamen, det er jo perfekt, så kan vi bringe de andre ind i det nye århundrede,’” siger Michael Moss.

Michael fortæller, at når de spurgte medieproducenter som BBC og DR, så blev de fortalt, at de som mediehuse ikke havde mulighed for at levere flere videoer, end de gør nu, fordi det er for dyrt og tager for lang tid.

Morten Brandstrup, som er produktionsteknisk chef ved TV2, fortæller, at de onsdag i sidste uge mødtes med Michael Moss i København.

"Det at have hjælp til at redigere, er interessant," siger Morten Brandstrup og tilføjer: "Det er ikke så meget alene automatiseringen, men mere det, at man har en assistent til at hjælpe sig med at redigere og til at tage nogle af de tidsrøvende ting, som det er, at se meget materiale igennem."

PromoMii, som blev stiftet i 2016, planlægger allerede i år at ekspandere til det amerikanske marked, og Michael Moss fortæller, at de efter 2020 regner med overskud på trods af virksomhedens unge alder.