Transportbranchen glæder sig: S og Co kræver dansk løn til udenlandske chauffører

392249_16_9_large_59.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
03. dec 2019 KL.18:48
Det er langt fra alle dele af finanslovforliget, der vækker glæde i erhvervslivet.

Men en bestemt erhvervsgren er særdeles glad – nærmest henrykt – over en af de mere oversete passager på side 20 og 21 i forligsteksten.

Her forpligter S-regeringen og dens støttepartier sig nemlig til at indføre lovkrav om, at alle udenlandske chauffører, der kommer til Danmark for at lave indenlandsk kørsel – såkaldt cabotage – skal have dansk løn.

Det er en direkte følge af sidste års skandale om transportfirmaet Kurt Beier Transport. Selskabet blev afsløret i at have indført et stort korps af østeuropæiske og asiatiske chauffører, der arbejdede på lave lønninger og boede under uhumske forhold.

Men en række kendte danske firmaer blev også afsløret i at have været villige aftagere af Kurt Beiers ultrabillige transportydelser. Imens havde organisationerne for chauffører og danske vognmænd i lang tid forsøgt at råbe de ansvarlige op.

Hvis hele lovteksten indføres i fuldt omfang, er der nu slut med at udnytte de internationale regler om grænseoverskridende godstransport til at lave løndumping i stil med Beier-skandalen.

For ud over kravet om dansk løn til udenlandske chauffører, så afsætter regeringen også penge til mere effektiv kontrol – et særskilt problem.

Dels skal der opbygges "et effektivt kontrol- og håndhævelsesregime", der skal sikre, at lønkravet overholdet. Det afsættes der 10 mio. kr. til.

Dels afsættes der i alt 35 mio. ekstra til at styrke indsatsen på tungvognsområdet, bl.a. til kontrol af køre- og hviletidsreglerne og reglerne om ulovlig cabotagekørsel. Det betyder flere kontrolmedarbejdere i politiet, flere efterforskningsmæssige kompetencer i tungvognscentrene samt anklagefaglige kompetencer, der er målrettet området.

Direktøren for Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard er meget tilfreds:

"Den ladeport, der alt for længe har stået på vid gab, bliver nu lukket for de speditører og vognmænd, der har spekuleret i at underbyde det danske marked. Dét ser vi som en stor sejr, for det har DTL længe efterlyst. Og jeg noterer mig, at aftalepartierne har afsat penge til myndighedskontrollen, så det virker lovende," siger Erik Østergaard.