Tidligere McKinsey-folk får millionrygstød til at hjælpe megarederier: "Det rykker hurtigt"

362600_16_9_large_927.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
11. maj 2018 KL.10:38
Tre danske iværksættere med en fortid i McKinsey får nu et rygstød i millionklassen til at sætte fart på deres virksomhed. 

Niels Kristiansen, Thor Thorup og Anders Olivarius stiftede sidste år Portchain, der har udviklet et digitalt koordineringsværktøj, som hjælper containerrederier og havneterminaler med at koordinere trafikken og dermed reducere antallet af forsinkelser - et problem, der hvert år koster shippingindustrien milliarder af kroner i tabt fortjeneste. 

Nu har Portchain modtaget et kapitaltilskud på 10 mio. kr. fra EU-programmet Horizon 2020, der støtter forskning og innovation i nystartede virksomheder.

"Vi har kørt et stort pilotprojekt i Antwerpen Havn, og med de nye penge kan vi ekspandere til flere havne. Derudover gør det os i stand til at ansætte nye medarbejdere og skalere vores salg," siger Niels Kristiansen, adm. direktør i Portchain, der i øjeblikket har ti fuldtidsansatte. 

Med den nye saltvandsindsprøjtning har Portchain nu rejst 16 mio. kr. i risikovillig kapital, der foruden EU er kommet fra Innovationsfonden og Den Danske Maritime Fond. 

Målet er nu at finpudse produktet og bevise dets eksistensberettigelse, før det sendes bredt ud i markedet. 

"Det vigtigste for os er at lave et produkt, som er sindssygt godt, og som kunderne elsker. Når vi har testet det af i nogle flere havne, er vi klar til at gå ind i vækstfasen," lyder det fra Niels Kristiansen. 

Bliver taget godt imod

Shippingindustrien gennemgår i disse år en omfattende transformation fra analoge værktøjer til en digitalisering af arbejdsgangene. Papirarbejdet i containerbranchen har stort set ikke ændret sig de sidste 50 år. 

A.P. Møller-Mærsk har iværksat en digital strategi, der bl.a. omfatter en blockchain-satsning med IBM. Det samme er gældende i Fjernøsten, hvor de største japanske rederier er gået sammen i et lignende projekt. 

Hos Portchain nyder man godt af, at der er kommet større fokus på, hvordan digitale produkter både kan være med til at gøre arbejdsgangene lettere og reducere omkostningerne. 

"Generelt er vi blevet modtaget rigtig positivt, for det er et kæmpe problem at digitalisere industrien. Jeg tror, at alle er åbne omkring, at det ikke bliver en enkelt spiller, der kommer til at løse det hele, og at man ikke kan klare alting selv," forklarer Thor Thorup. 

"Det rykker hurtigt i øjeblikket. Flere store rederier er begyndt at åbne deres egne venture-afdelinger og samarbejder med startups. Det er helt klart noget, som er øverst på dagsordenen," samstemmer Anders Olivarius. 

Ingen direkte konkurrenter 

Selvom digitaliseringen er rykket op på agendaen hos nogle af verdens største rederier, er der ifølge Portchain ingen direkte konkurrenter til den danske virksomhed. 

"Der er nogle initiativer, som ligger op af noget af det, vi laver. Det er dog primært drevet af de enkelte havne med et mere lokalt fokus. Men vi bygger en åben teknologiplatform, der fungerer med rederiernes egne it-systemer," siger Thor Thorup.