Sulten lakridskonge: Vi skal til at tænke os om

304886_16_9_large_608.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
01. jun 2015 KL.15:38
Udlandet skal få endnu mere smag for lakridskongens Johan Bülows lakridser overtrukket med chokolade. Derfor sættes sejlene nu ind for en større ekspansion til udlandet. 

Johan Bülow, adm. direktør i selskabet Lakrids by Johan Bülow, har brugt det seneste års tid på at finde ud af, hvordan hans produkt kan brede sig til flere nye markeder.

”Det bliver nogle super sjove år, der kommer nu. Vi skal til at tænke os om. Det er selvfølgelig ikke ligetil, men vi tror rigtig meget på det, og starten på året her bevidner også, at vi lykkes med tingene - også uden for landets grænser,” lyder det fra Johan Bülow. 

Treårsplan og nye markeder

En salgsvækst til trods falder årsresultatet til 8,5 mio. kr., hvilket er omkring 2 mio. kr. dårligere end i 2013. Tallene stammer fra selskabets årsregnskab, der er offentliggjort i dag. 

Nedgangen skyldes ifølge Johan Bülow netop et fokus på at udbrede navnet til nye markeder.

”Vi har lavet en treårsplan, og vi udbygger til Norge, Sverige og Tyskland, som bliver de næste markeder for vores vedkommende. Det er det, der gør, at bundlinjen er en lille smule dalende i forhold til den omsætning, vi reelt løber med."

Bruttofortjenesten landede på 49,7 mio. kr. i 2014 mod 45,1 mio. kr. året før, og egenkapitalen var på 24,9 mio. kr. i slutningen af sidste år.

”Overordnet set har det sidste år krævet, at vi stoppede op efter seks års benhård vækst fra en gryde hjemme i min mors køkken til 110 ansatte. Der har været behov for, at vi på et tidspunkt satte os ned, lavede planerne, ansatte flere og lavede en treårsplan,” siger Johan Bülow.

Skal vokse mere

Alt i alt er han tilfreds med det forgangne år. Og det nye tegner godt ifølge Johan Bülow, der uddyber, at omsætningen allerede er 40 pct. foran samme periode sidste år. 

Hvor skal selskabet være om tre år?

”Det skal være 2,5 gange større målt på omsætning, men det skal gøres uden at gå på kompromis med det, vi har gjort hele tiden. Det vil sige, at vi i endnu højere grad har fokus på kvalitet og differentiering,” siger Johan Bülow. 

Han ønsker ikke at sætte specifikke tal på omsætningsvæksten.

Stadig sulten

Bülow åbnede den første lakridsbutik på Bornholm i 2007. I dag foregår produktionen i en 3300 kvm. stor fabrikshal i Hvidovre.

Men iværksætteren er ikke i mål endnu, forsikrer han.  

”Overordnet set har jeg aldrig været mere sulten, end jeg er nu. Det er en kæmpe udfordring for mig, om jeg kan formå at flytte det her ud over landets grænser, og jeg har store ambitioner på mine egne og selskabets vegne,” lyder det fra Johan Bülow.