Studerende rejser millioner til smart mobil-ide

261361_16_9_large_918.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
06. jul 2013 KL.11:06
Storbanken Nordea, Roskilde Festival og en tidligere direktør i Ernst & Young. Alle har set en gylden mulighed i tre unge DTU-studerende.

Brødrene Trygve Aabye Dam, Tobias Aabye Dam og kammeraten Rune Schostag Nielsen, har gjort det mange iværksættere drømmer om: De har fået en god ide, ført den ud i livet og lokket investorerne til fadet.

Ideen hedder Volt, og er kort fortalt et mobilt batteri, som man kan slutte sin smartphone, så man ikke skal undvære telefonen, når den skal lade. Temmelig genialt på sådan noget som musikfestivaller.

Det var da også på sidste års Roskilde Festival, at ideen først blev foldet ud. Det gik så godt, at de tre stiftere besluttede at lade studier være studier og helligede sig al deres vågne tid med at bygge batteri-forretningen op.

Investorerne meldte sig

Aftalerne med en lang række andre festivaller kom derefter i hus efterhånden, og det fik også investorerne til at melde sig. 3 mio. kr. har trioen rejst.

Mod en bid af kagen har blandt andet Roskilde Festival lagt 600.000 kr. og Nordeas iværksætterfond har lagt 400.000 kr.

Og så har Volt-gutternes mentor, Per Møller, der er tidligere adm. direktør hos revisionsvirksomheden Ernst & Young spyttet 1 mio. kr. i puljen.

"Per Møller har fungeret som rådgiver og mentor. Vi er DTU-studerende, der primært har den tekniske viden. Han har bidraget meget blandt andet med viden om økonomistyring, risikominimering og hjulpet os med at skalere, så vi ikke brænder inde med udstyr osv.," siger Trygve Aabye Dam.

Ikke noget luksuriøst

De 3 mio. kr. er mest af alt blevet brugt til at investere i hardware. Volt er vokset fra at være enkelt campingvogn og 1000 brugere på sidste års Roskilde Festival til planer om at servicere sammenlagt 60.000-65.000 festivalgæster på op mod 19 festivaller.

Forretningen er samtidig vokset til at være 27 ansatte og de tre stiftere er rykket op af det kælderlokale, de først hørte til i, til et kontorfællesskab.

Det er ikke fordi, pengene strømmer ind endnu. Trygve Aabye Dam, Tobias Aabye Dam og Rune Shostag Nielsen udbetaler omkring 10.000 kr. til sig selv om måneden.

"Det er ikke noget luksuriøst, vi har gang i, men det er fedt at se, hvordan ens ide lykkedes, og at vi kan betale vores husleje, var et mål. Nu må vi se, hvordan vi kan vokse og blive en etableret virksomhed,” siger Trygve Aabye Dam.

Vil ansætte en direktør

De 3 mio. kr. skal nok blive dækket, forsikrer han.

”Men ideen er, at vi får rejst et stort nok cash flow til, at vi kan ansætte en erfaren CEO. Vi har skabt os noget erfaring, men ikke nok til at drive en virksomhed med en masse ansatte, der skal vi have professionel hjælp fra en, der også gerne har noget netværk at trække på, og som effektivt kan skalere virksomheden," siger Trygve Aabye Dam.

Derfor er han og de tre andre stiftere begyndt at se nærmere på markedet for konferencer.

"Både Dansk Industri, DTU og andre store virksomheder har efterspurgt at kunne tilbyde deres kunder strøm til telefonerne, så vi er i gang med at teste, hvordan det kan løses i forhold til at leje ud eller sælge batterier til dem," fortæller han.