Stadil blander forretning med fest på Roskilde

261410_16_9_large_690.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
07. jul 2013 KL.12:09
For Hummel-chef og Thornico-ejer Christian Stadil er det vigtigt at kombinere arbejde og fornøjelse, når han er på Roskilde Festival – som han i år besøger for 13. gang.

Det fortæller den 41-årige serieiværksætter, da Børsen møder ham i festivalens campingområde ved Hummels lejr i Game City West, hvor sportsbrandet gennem det meste af ugen har afholdt fodboldkampe for kvindelige asylansøgere og solgt den officielle Roskilde Festival-sko.

”For mig er Roskilde en blanding af arbejde og fornøjelse. Vi har lavet det her strategiske samarbejde med festivalen, som vokser sig større år for år. Jeg har brugt meget tid på at mødes med forskellige partnere i år,” siger Christian Stadil og forklarer, at han samtidig lader sig inspirere af de mere end 100.000 gæster, der hvert år i en uge bytter hverdagen ud med mudder, øl og musik.

”Men så er jeg også hernede, fordi jeg simpelthen elsker Roskilde. Der er en ekstrem fed vibe hernede. Det kan lyde lidt morfar-agtigt, men det er et sindssygt fedt sted at få inspiration og se, hvordan de unge mennesker klæder sig,” forklarer Christian Stadil.

Hvad er det, der gør Roskilde specielt for dig?

”Det er egentlig bedst illustreret ved de statistikker, der er i år. At volden er meget begrænset. Det er helt uhørt, når man har 100.000 gæster, der primært er unge mænd i alderen 15-25 år. Det siger meget om stemningen, at man kommer herned for at hygge sig.”

”Der er på mange måder tale om et uskrevet kodeks, der lyder på, at når man kommer gennem portene, så bliver man en anden person. Man lader alle sine komplekser blive derhjemme, og det betyder tit, at selv den mest generte person åbner op og bliver mere social. Man giver lidt mere slip og bliver lidt mindre selvbevidst,” siger Christian Stadil.

Man kan lære af Roskilde

Roskilde Festival har op gennem 00’erne oplevet stor vækst på toplinjen, hvilket har resulteret i nogle pæne overskud. Senest i 2012 på 12,8 mio. kr.

Og selvom festivalen er non-profit, mener Christian Stadil, at man som erhvervsdrivende kan lære meget af måden, folkene bag festivalen driver arrangementet på.

”Man kan især lære noget om brandbuilding. De har formået at vækste massivt, selvom de er non-profit, og uden de er gået på kompromis med essensen af deres brand. Det handler i bund og grund om, at man aldrig må blive så stor, at man mister kontakten til sine ansatte,” siger Christian Stadil og fremhæver de mange tusind frivillige, der hvert år holder festivalhjulene i gang.

Fortsætter med at komme


Hummels samarbejde med Roskilde Festival betyder også, at Christian Stadil forventer at besøge dyrskuepladsen i mange år frem.

”Alene af embedsmæssige årsager håber jeg, det fortsætter mange år frem. Men jeg skal stadig ned og mærke viben. Og jeg har talt med min kæreste om, at vi skal have vores søn med næste år. Jeg ender sikkert med at blive en af dem, som de andre griner af, når jeg som 60-årig kommer herned,” siger han.