Søstrene Grene måtte lukke i Japan: Nu gentager de vild åbning i ny bydel

334883_16_9_large_196.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
15. nov 2016 KL.10:54

Kan man skabe hype om åbningen af sin butik to gange i samme by – selvom første butik fejlede? Svaret er ja.

Søstrene Grene har klippet båndet til sin nye 300 kvadratmeter store butik i Tokyos eksklusive shoppingområde Omotesando under stor mediebevågenhed. Igen.

Omkring 300 var tilstede ved åbningen i slutningen af oktober - halvdelen pressefolk og bloggere. Et scenarie ikke ret forskelligt fra december 2013, da Søstrene Grene åbnede en butik i det japanske storcenter Makuhari, der ligger en time uden for Tokyo.

Åbningen dengang fik japanere til at danne en 100 meter lang kø, og en tv-station live-transmitterede åbningen, som en japansk ambassadør sagde fik uhørt meget opmærksomhed.

Da hypen dampede af, gik det imidlertid ikke godt nok med butikken, og efter halvandet år måtte Søstrene Grene lukke efter skuffende besøgstal. Men det har den japanske presse tilsyneladende glemt alt om.

Ingen taler om den lukkede butik

”Der er faktisk ikke rigtig nogen, der har omtalt Makuhari-butikken den her gang. Der var to journalister ud af de 100 forskellige journalister, jeg hilste på, der overhovedet nævnte Makuhari. Den lå i en forstad, som ikke er særlig kendt, så der var ikke ret mange, der vidste, at vi havde haft en anden butik,” siger adm. direktør i detailkoncernen Mikkel Grene.

Denne gang er Søstrene Grene rykket ind i et mere trendy område med naboer som Marc Jacobs og Ralph Lauren.

Har I været nervøse for jeres anden åbning?

”Nej, egentlig ikke. Mavefornemmelsen har været god ift. Japan, for vi har snakket med mange japanere, som alle sammen har været positive omkring vores koncept. Så vi har egentlig været meget overbeviste om, at det godt kan fungere Japan, hvis vi bare fik gjort det rigtigt.”

5 mio. japanere så åbning på tv

Derfor har lange køer heller ikke været målet i denne omgang, men det har givet butikken en god start, at 5 mio. japanere første lørdag i november så et stort program på tv i forbindelse med åbningen. Onsdagen efter var den japanske Søstrene Grene den bedst sælgende butik i hele kæden, og 16 pct. af koncernens samlede trafik på hjemmesiden kom i sidste uge fra Japan.

”Vi har haft fokus på at lægge en mere langsigtet strategi og skabe tættere relationer til kunderne på de sociale medier, for det man ser med mange vestlige koncepter er, at japanerne er rigtig glade for at stå i kø, og de hyper tingene, som så bliver meget populært i en periode. Og så går de videre til noget andet,” siger Mikkel Grene.

De gode starttakter fra butikken har fået Mikkel Grene til at give sin direktør i Japan grønt lys til at skrive under på lejeaftalen for næste butik i landet, som han forventer åbner i marts.

Nye partnere på plads

Denne gang åbner Søstrene Grene i et nyt setup med nye partnere, for udover den sløve kundeinteresse i storcenteret, var der også problemer med logistikken, som gjorde det svært at få konceptet til at løbe rundt i forrige forsøg.

”Vi blev lidt overraskede over nogle meget store udgifter til bl.a. logistik og lager. Vi måtte erkende, at vi skulle have en stærk partner på den del. Så nu er vi gået ind med en ny partner, som i forvejen driver 1000 butikker i Japan og en anden partner også, som er ekspert i logistik og import af varer, som kan tage sig af den del, som viste sig at være meget dyr og kompliceret, hvis man ikke har 100 pct. styr på det,” siger Mikkel Grene.

Potentiale for vilde tal

Selvom den nye partner Watts Co. Ltd. ser et potentiale på 1000 Søtrene Grene-butikker i Japan, tager Mikkel Grene udrulningen i et roligt tempo.

”Vi har over 50 butikker i Danmark med 5 mio. indbyggere, så hvis man begynder at gange op, kan det blive nogle ret vilde tal. Men nu tager vi en butik af gangen,” siger han.

Og lært af erfaringen har han også givet butikken til andet hele driftsår, før han kræver overskud.

”Normalt er ambitionen et overskud fra år ét, og det plejer vi også at have i vores andre joint ventures, men vi har valgt at sige, at det er okay, at der går et år og lidt før der er plus på bundlinjen, fordi det er et lidt tungt projekt at komme i gang med. Til gengæld er potentialet stort, fordi Japan er den tredje største økonomi i verden,” siger Mikkel Grene.