Søren Skou slår til - opkøber logistikselskab i USA for 3,8 mia

396319_16_9_large_778.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
19. feb 2020 KL.17:30

Dagen før, han skal fremlægge sit 2019-regnskab, slår Mærsk-topchef Søren Skou til med sit største strategiske opkøb siden overtagelsen af rederikonkurrenten Hamburg Süd i 2017.

Mærsk overtager nu den familieejede, nordamerikanske logistik- og varehusvirksomhed Performance Team for knap 3,8 mia. kr.

Handelen fordobler med et slag Mærsks landbaserede logistikaktiviteter i Nordamerika.

Den er et vigtigt skridt i topchef Søren Skous ambitioner om at udvikle og forvandle Mærsk fra at være primært et containerrederi til at være en leverandør af nøglefærdige logistik-løsninger fra dør til dør for kunderne.

Nummer 39 i USA

Performance Team driver 24 store logistik- og distributionscentre i en række vigtige stater og markedsområder, herunder i New York-området, Californien, Florida og Texas.

Selskabet omsatte i 2019 for 525 mio. dollars, svarende til 3,6 mia. danske kroner og ventes at tjene 90 mio. dollars eller 624 mio. kr. på sin drift. Det rangerer ifølge amerikanske transportmedier som nummer 39 i det store lands logistik-branche.

Mærsks ansvarlige direktør for kommercielle aktiviteter og drift, Vincent Clerc, siger, at Performance Team er "et godt match" for den danske transport-gigant:

"Dette opkøb vil styrke vores mulighed for at levere de produkter til kunderne, som løser deres behov for dør-til-dør-løsninger," hedder det i en pressemeddelelse fra Mærsk.

Stort vækstpotentiale

Den sektor, der på amerikansk kaldes "warehousing and distribution" er stor - anslået til cirka 50 mia. dollars eller 347 mia. danske kroner, alene i Nordamerika.

Sektoren vurderes også at have et stort vækstpotentiale - endnu er det kun en mindre del af denne aktivitet, der er udliciteret til aktører som Performance Team.

Det amerikanske logistikselskab har siden starten i 1987 netop specialiseret sig i at være et effektivt, udliciteret logistikcenter for en række førende detailkæder indenfor især tøj – mest kendt er K-Mart-kæden, men firmaet har ifølge egne oplysninger i dag mere end 5000 kunder, heriblandt en række kendte detailkæder med en stærk position i det amerikanske lavprismarked.

Selskabet leverer også logistikløsninger for e-handels-butikker helt ud til forbrugerne, og også her er der potentiale, idet den amerikanske e-handel pt. vokser med 12 pdct. årligt. 

Den amerikanske topchef for Performance Team, Craig Kaplan, vil blive på posten, når transaktionen efter planen er fuldt gennemført i april.

"Mærsk har i forvejen en markant tilstedeværelse her i USA; og de har også den samme kultur om kontinuerlig forbedringer og fokus på kunden, som kendetegner vores firma," hedder det i en kommentar fra Craig Kaplan.