Slut med Coca-Cola i de største barer på Roskilde Festival: Her er de nye spillere

383818_16_9_large_861.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
29. jun 2019 KL. 9:03

Coca-Cola, Tuborg Squash og Cocio rykker fra de primære barer ud i tre af de mindre barer på musikpladsen på Roskilde Festival. I stedet vil økologiske cola- og sodavandsvarianter fra mindre bryggerier fylde hanerne i festivalens bedst beliggende barer.

Hvert år bliver der solgt over 1 mio. liter øl og flere hundrede tusinde liter vand, kildevand og sodavand, og for omsætningen er det langt fra ligegyldigt, i hvilke barer virksomhedernes produkter bliver solgt.

"Der hvor vi sælger alle de her mange liter øl, er der, hvor mange folk kan komme til. Hvis du ser på ølsalget omkring orange scene, så er det mange, mange, mange gange større, end i de mindre barer," fortæller Lars Orlamundt, divisionschef på Roskilde Festival.

Rammer salg

Christian Sveigaard, marketing- og sponsorchef i Tuborg, som hører under Carlsberg, som bl.a. distribuerer Coca-Cola og Cocio, fortæller, at selskabet ikke har en økologisk sodavand i porteføljen, som kunne matche Roskilde Festivals nye krav.

Men hvorfor ikke?

"Vi kigger hele tiden på sortiment. Både inden for læskedrik og øl. I år er vi kommet med en ny økologisk Tuborg, som det ikke er hver dag, vi gør for nogen, så det er ret stort for os, og det vi har haft fokus på i år," siger Christian Sveigaard.

Hvor hårdt et stød er det for jer, at det nu er nogle andre, der skal levere de primære mængder på sodavandsfronten?

"Det er ikke et uvant territorium for os, at der er andre leverandører af drikkevarer på Roskilde Festival. Det er sådan set ikke en nyhed for os." 

Men at Coca-Cola f.eks. bliver solgt i de tre mindste barer frem for i de mest fremtrædende barer, kommer vel til at gøre en forskel?

"Jamen, der kommer sikkert til at være noget i forhold til, hvor mange liter der sælges, men porteføljen er der jo sådan set stadigvæk. Helt ærligt er jeg mere spændt på, hvordan gæsterne tager imod Cokes nye Honest (økologisk lemonade, red.)."

Fordobler drikkevareleverandører

Ifølge Lars Orlamundt er antallet af drikkevareleverandører nærmest fordoblet i år. I alt leverer 18 forskellige leverandører drikkevarer til festivalen.

Det sker som et led i en ny drikkevarestrategi fra Roskilde Festival med et øget fokus på økologi. Festivalen har i forvejen et krav til alle madboder om, at 90 pct. af råvarerne skal være økologiske, og nu er tiden kommet til at kigge på drikkevarer. I første omgang med de højeste krav til de alkoholfrie.

"Målsætningen er, at vi over de næste år også kommer derhen. Men det er et langt sejt træk, ligesom med maden, både at få publikum og industrien med på vognen. Det tager lidt tid. Men vi får sat dagsordenen og får taget nogle fravalg og tilvalg," siger Lars Orlamundt.

Gør plads til lokale bryggerier

Den økologiske stramning kommer især det Hvidovre-baserede selskab Nohrlund til gode, som står bag sodavandene, som får den mest prominente plads på årets festival.

"Nohrlund-prudukterne kommer i de barer, hvor der er meget, meget stor tonnage. Det er en sirup, vi blander vand i derude, og så kan vi hælde det direkte i genbrugsglassene," siger Lars Orlamundt.

Nohrlund har udviklet fem slags økologiske sodavand specielt til festivalen og ser frem til at tage kampen op med sodavandsgiganterne.

Da det er første gang, Nohrlund leverer sodavand til Roskilde, tør selskabet ikke spå om, hvor meget der vil blive omsat for. For indeværende er det kun planen, at de økologiske sodavand skal bruges på dette års Roskilde.

"Men man skal aldrig sige aldrig," lyder det fra Søren Aamand, som sammen med makkeren Anders Houmann stiftede Nohrlund i 2014. 

Det fynske bryggeri Ørbæk, som står bag mærket Naturfrisk, har også tidligere været solgt i meget lille målestok i forhold til udbuddet på dette års Roskilde Festival.

"Ørbæk kommer til at være der, hvor man ikke har salg nok til, at det giver mening at have et postmix-anlæg, så det kommer til at stå i køleskab," siger Lars Orlamundt.

Trinbræt til bredere lancering i Danmark

I en alkoholfri zone kommer den tyske økologiske Fritz-Kola til at dominere.

Fritz-Kola lancerede en økologisk cola i 2018, som egentlig ikke var tænkt til eksport, men som nu lanceres bredere i Danmark efter introen på festivalen

"Det er oplagt, fordi Danmark er et land, hvor bæredygtighed og økologi fylder meget, og efter Roskilde vil vi tale med dem, der ellers fører Fritz-Kola, om de kunne være interesserede i den økologiske udgave. Vi er klar til at følge op med den efterspørgsel, der måtte komme," siger Peter Bække Olesen, som står for importen af Fritz-Kola til Danmark.

Pres på de små steder med kendte mærker

Spørgsmålet er, hvad publikum siger til at skulle lede efter de kendte tømmermændsdarlings. Roskilde Festival spår øget opmærksomhed omkring de fem specifikke salgssteder

"Jeg tror, der kommer lidt øget pres på, det skal jeg da være ærlig at sige," siger Lars Orlamundt og fortsætter:

"Men vi har gjort os umage, og jeg tror, at folk bliver glædeligt overraskede over, hvor godt alternativerne smager." 

Carlsberg sidder fortsat tungt på øl-udbuddet på festivalen, der endnu ikke har banket lige så hårdt til øko-kravet til humlen.

Hvorfor den hårdere linje for økologi for sodavand ift. øl?

"Der er Grøn Tuborg tilbage, og den matcher vores gæsters behov. Så på den måde har vi intet problem med at sælge den. Vores mål er også at øge det økologiske sortiment, og her har Carlsberg en nøglerolle. Det vil sige, at hvis vi skulle have cuttet af der, havde vi måske afskåret os selv muligheden for at spille sammen med Carlsberg på den bane,” siger Lars Orlamundt.