Skuffet Jørgen Vig Knudstorp: Lego-salget dykker 5 pct.

350546_16_9_large_103.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
05. sep 2017 KL.10:12
En akut opbremsning af salget i Lego fører nu til voldsomme besparelser i legetøjskoncernen.

Salget af Lego-klodser faldt med 5 pct. i årets første halvår til 14,9 mia. kr. Samtidig faldt driftsoverskuddet med 6 pct. til 4,4 mia. kr.

Legos bestyrelsesformand Jørgen Vig Knudstorp oplyser, at koncernen får behov for at reducere sin samlede globale arbejdsstyrke med cirka 8 pct. Dette vil påvirke cirka 1.400 stillinger, hovedparten allerede inden nytår. 

I Danmark, hvor der i dag er cirka 4500 medarbejdere, ventes planerne at påvirke mellem 500 og 600 stillinger.

Knudstorp ked af situationen

“Vi er meget kede af at skulle lave ændringer, der kan påvirke mange af vore medarbejderes liv. Alle Lego-kolleger er utroligt passionerede i deres arbejde hver eneste dag, og det er vi dybt taknemmelige for. Desværre er det bydende nødvendigt for os at træffe disse svære beslutninger,” siger Jørgen Vig Knudstorp.

Legos nedtur skyldes tilbagegang på de vigtige hovedmarkeder i USA og dele af Europa, mens salgsvæksten var tocifret i et voksende marked som Kina.

“Vi er skuffede over den faldende omsætning i vores etablerede markeder og har igangsat initiativer for at håndtere situationen. Vi arbejder tæt sammen med vores partnere og er overbeviste om, at vi på længere sigt har potentialet til at nå endnu flere børn i vores veletablerede markeder i Europa og USA. Vi ser også store vækstmuligheder i voksende markeder, såsom Kina," siger Jørgen Vig Knudstorp.

Kompleks organisation

Han peger på, at Lego over de seneste fem år har opbygget en stadigt mere kompleks organisation, der kunne understøtte tocifrede vækstrater.

“Undervejs har vi tilføjet kompleksitet i organisationen, hvilket gør det sværere for os at vokse yderligere. Derfor har vi nu trykket på ’reset-knappen’ for hele virksomheden. Det betyder, at vi bygger en mindre og mere enkel organisation, end vi har i dag, hvilket vil forenkle vores forretningsmodel og gøre os i stand til at nå flere børn.