Shipping-bosser: Flere kvinder giver en bedre bundlinje

394665_16_9_large_318.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
23. jan 2020 KL.18:17
Da rederiet Torms topchef Jacob Meldgaard sidste år trådte til som formand for Danske Rederier, bad han om, at kønsfordeling i branchen fremover burde være en fast del af bestyrelsens dagsorden.

Meldgaard tror fast på, at diversitet giver bedre virksomheder og er stolt af, at Torm har hele 17 nationaliteter ansat i sig danske hovedsæde.

Får det, man måler

Han tror også på værdien af at slå en klar tone an fra toppen:

“Det, man måler, er også det, man får. Det skal være en del af Det Blå Danmarks image, at vi arbejder for en mere ligelig kønsfordeling, og så må vi bakke op fra toppen,” erklærer han.

De enkelte rederier har vidt forskellige udfordringer. Torm har således allerede nået sit mål om at have 35 pct. kvinder i staben samlet.

Til gengæld har man aldrig haft et eneste bestyrelsesmedlem i rederiet – målet er 20 pct., så der er med topchefens ord et godt stykke vej igen.

Hos DFDS er udfordringen modsat. Her har man en tredjedel kvinder i bestyrelse og topledelse.
Men længere nede i lederrækkerne er andelen ifølge adm. direktør Torben Carlsen alt for lav:

Fat i supertalenter

“Det skal vi have gjort noget ved, så vi kan blive en bedre virksomhed, der træffer bedre beslutninger. Vi har ikke altid talenterne i dag, og derfor skal vi kunne tiltrække flere af supertalenterne fra uddannelserne, der i dag vælger andre brancher,” siger DFDS’ topchef.

Det er ofte diskuteret, om man kan måle sig frem til,at kønsdiversitet giver bedre resultater på bundlinjen. Adm. direktør Christian M. Ingerslev, Maersk Tankers, ved godt, hvad han tror på:

"Der findes troværdige analyser fra bl.a. Accenture, der fastslår, at virksomheder med den største diversitet i staben er 11 gange mere innovative end andre og har generelt bedre, finansielle resultater. Vi står i den danske skibsindustri godt på fordeling af alder, uddannelse og nationalitet, men vi er bagud, når det handler om kvinder."

DFDS-topchefen Torben Carlsen er enig:

“Alle undersøgelser viser, at man skal op på,et niveau, hvor det underrrepræsenterede køn udgør cirka en tredjedel af teamet, før at diskussionerne bliver helt lige og afbalancerede.”

Også Jan Rindbo, adm. direktør i D/S Norden, er selvkritisk på branchens vegne:

“Hvis vi skal forblive på toppen som verdens førende shippingnation, skal vi have alle med. At kvinder er så stærkt i undertal i shipping, er for dårligt. Vi skal blive langt bedre til at tiltrække kvinder på tværs af områder og uddannelser. Foruden det store talent, de bringer med sig, så kan diversitet skabe bedre arbejdsmiljø og bedre resultater.”

Danmarks ligestillingsminister Mogens Jensen (S) bifalder rederiernes initiativ:

“Som branche har man en udfordring, når halvdelen af talentmassen stort set kigger forbi én. Man risikerer at tabe kampen om den kvalificerede arbejdskraft og at gå glip af talent. Der er brug for denne slags initiativ fra erhvervslivet, hvis vi skal nedbryde kønsopdelingen på arbejdsmarkedet,” siger Mogens Jensen.