Rekordstore investeringer i år skal løfte Arla-omsætning på fjerne vækstmarkeder endnu mere

396315_16_9_large_513.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
19. feb 2020 KL.13:03
Over 600 mio. euro eller 4,6 mia. kr. - så stort er Arlas investeringsprogram i år. Det er rekord. Og målet med investeringerne er ikke mindst at øge salget på de store vækstmarkeder udenfor Europa, som mejerigiganten går efter.

"Vi vil have flyttet salg væk fra Europa, fordi marginerne mange steder er højere end her. En af vores rigtig store investeringer er i et såkaldt mælketårn i tyske Pronsfeld, hvorfra vi allerede leverer meget til pakkerier på vækstmarkeder som Nigeria og Bangladesh. Det nye tårn kan skabe vækst her," siger koncernchef i Arla Peder Tuborgh, som tidligere i dag præsenterede sit resultat for 2019.

Omsætningen steg en smule til 10,5 mia. euro eller godt 78 mia. kr.  - en halv mia. kr. mere end året før. Resultatet i selskabet, der er ejet af små 10.000 nordeuropæiske landmænd, måles på den værdi, som skabes pr. kg. mælk, ejerne leverer, er vokset med 15 øre pr. kg. til 273 øre.

Fald i Europa

Salget til detailhandel og foodservice på Arlas traditionelle hovedmarkeder i Europa er faldet en smule i 2019 - primært fordi nogle mindre profitable private label-kontrakter er sagt op - mens omsætningen i divisionen International, som omfatter markederne udenfor Europa, er vokset med hele 14 pct. til 13,4 mia. kr.

På salg af mærkevarer som Arla, Lurpak og Castello, hvor marginerne er højere, er salget målt i volumen gået op med over 10 pct.

International-divisionen udgjorde i 2019 små 22 pct. af Arlas omsætning på detail og foodservice. Forventningen til i år er fortsat vækst til en andel på 23 pct. eller mere.

"Væksten skal primært komme de steder, hvor vi er i forvejen - i Mellemøsten, hvor vi har købt et stort produktionsanlæg i Bahrain, i Afrika syd for Sahara, primært Nigeria, og i Sydøstasien, hvor det ikke kun går godt i Bangladesh, men også i lande som Philipinerne og Indonesien," siger Peder Tuborgh.

Corona kan trykke salg til Kina helt fladt

I Kina derimod tror koncernchefen, at han skal være glad, hvis væksten i år bliver flad.

 "Vi havde stor vækst i Kina i fjor, og tallene for januar ser gode ud. Men hvordan bliver det i februar, marts, april? Ingen ved hvor længe det varer. Coronavirusset får selvfølgelig en effekt, når byer lukkes ned. Folk holder selvfølgelig ikke op med at købe fødevarer, men familier sidder jo ikke og spiser på restaurant, så vores  foodservice har det svært i Kina lige nu," siger Peder Tuborgh, som netop på grund af usikkerheden ikke vil ind i gætterier på, hvad der reelt vil ske med salget til Kina.  

Han venter dog en stor bounce back effekt i Kina, når det hele er overstået.

I 2019 voksede Arlas salg målt i volumen med over 60 pct. fordi lagrene af især babyernæring skulle fyldes op, efter at  myndighederne i en periode før da havde bremset for salget ved at forlænge, at leverandørerne skule have fornyet deres tilladelser. 

Peder Tuborgh oplyste på et pressemøde i dag, at uden Corona ville han have ventet en vækst i Kina på 15 pct. i år.