Rederiboss efter nedjustering: Britisk økonomi vil få luft under vingerne efter brexit

386000_16_9_large_76.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
14. aug 2019 KL.14:54
Storbritanniens økonomi skal nok komme op i gear igen, når brexit er et overstået kapitel. 

Det er meldingen fra DFDS's topchef, Torben Carlsen, der tirsdag skuffede investorerne med en nedjustering i forbindelse med rederiets halvårsregnskab. Her gjorde han det klart, at koncernen bl.a. halverer dets forventninger til omsætningsvæksten grundet usikkerhederne forbundet med Storbritanniens udmeldelse af EU. 

"Vi regner med, at der kommer en afklaring på brexit i år, og på den baggrund forventer vi, at der kommer en eller anden form for comeback i den engelske økonomi - alt afhængigt af, hvordan afklaringen bliver, og hvornår den kommer," siger Torben Carlsen. 

DFDS henter mere end halvdelen af sin omsætning på de britiske øer, og udviklingen i andet kvartal gjorde ondt på indtjeningen. Efter nogle travle første måneder af 2019, hvor de britiske virksomheder havde travlt med at opbygge lagre, blev efterspørgslen banket ned i april, maj og juni. 

Brexit skulle planmæssigt være trådt i kraft ved udgangen af marts, men blev i 11. time rykket til slutningen af oktober. Premierminister Boris Johnson, der tilhører den såkaldte "hard brexit"-fløj hos de Konservative, har meddelt, at landet forlader det europæiske samarbejde til den tid med eller uden en aftale. 

Usikker fremtid 

Spørger man Danske Bank, er det for tidligt at konkludere noget på forhånd, når det kommer til den økonomiske udvikling i Europas næststørste økonomi. 

Den store usikkerhed forbundet med brexit har bl.a. betydet, at virksomhederne har skruet ned for investeringerne samtidig med, at den realøkonomiske vækst er faldet fra 2-3 pct. til ca. 1,5 pct. om året. 

Scenarioerne afhænger ifølge senioranalytiker Mikael Olai Milhøj meget af, om EU og Storbritannien skilles med eller uden en aftale. 

"Hvis vi får et aftaleløst brexit, viser de fleste analyser, at Storbritannien vil ryge i recession. Udover de akutte problemer der kan opstå ved grænsen, så vil virksomhedernes investeringslyst blive mindre. Godt nok får vi afklaring, men overordnet set er usikkerheden den samme. Forbrugerne vil blive ramt af, at pundet vil svækkes markant, hvilket vil medføre højere priser på importerede varer," forklarer han i et skriftligt svar til Børsen. 

Han fortsætter:

"Hvis vi får et brexit baseret på en aftale, er det positivt. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at britisk økonomi vil vokse markant hurtigere. Det vil i så fald bare være enden på begyndelsen af brexit, da det vi diskuterer lige nu primært er skilsmissen og ikke det fremtidige forhold. For virksomheder er der altså stadig en fundamental usikkerhed, om end man nok kan regne med, at det bliver bedre end WTO-vilkår trods alt."

Kæmpe handelsområde

Mens det britiske privatforbrug fortsat stadig stiger pænt med 2 pct., er udviklingen gået hårdt ud over forbruger- og erhvervstilliden, der er faldet med hhv. 11 pct. og 13 pct. siden 2016. Dermed er de på samme lave niveau som under den europæiske gældskrise i 2011.

Alligevel er man forsigtig optimist hos DFDS. 

"Vi skal nok klare os, og England skal nok klare sig. Det er stadig et kæmpe handelsområde, og det er primært kapitalvarer og varer relateret til byggeri, som er gået i stå, mens man venter og ser, hvad der sker," forklarer Torben Carlsen og kommer i den forbindelse med en bøn til de britiske politikere:

"Vi tror, at englænderne får det betydeligt bedre, hvis de beholder en tilknytning til EU. Men det er så stor en økonomi, at de nok skal få væksten i gang. Vi er trygge ved den eksponering, vi har mod England."