Priskrig på mobiltelefoner presser Nokia

null

262065_16_9_large_900.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
18. jul 2013 KL.14:17
Den finske mobilgigant Nokia har gevaldig svært ved at få kunderne til at hive deres telefoner ned fra hylderne, og det skyldes ikke mindst en ophidset konkurrencesituation på markedet for mobiltelefoner.

"Nokia bliver nødt til at sænke priserne på deres telefoner. Ellers bliver produkterne simpelthen usælgelige"
Morten Imsgard, Sydbank
Det fortæller aktieanalytiker i Sydbank Morten Imsgard.

"På salgssiden er Nokia vældig udfordret, og det er de primært fordi, der er prispres og priskonkurrence i markedet i øjeblikket, som måske er mere intens, end det os analytikere havde ventet," siger Morten Imsgard.

Nokia salg dykkede med 32 pct. i årets andet kvartal sammenlignet med samme periode året før, og samlet faldt Nokias omsætning i kvartalet til 5,7 mia. euro fra 7,5 mia. euro året før.

Android-telefoner presser prisen

Det er især konkurrenterne, der bruger styresystemet Android fra Google, som trykker Nokias salg ned.

"De producenter, der bruger Android, bliver ved med at spytte meget meget billige telefoner ud, og det betyder, at Nokia bliver nødt til at sænke priserne på deres telefoner. Ellers bliver produkterne simpelthen usælgelige," fortæller analytikeren.

Morten Imsgard er positiv overfor, at det alligevel er lykkedes Nokia at begrænse skaderne på indtjeningen, når omsætningen daler så voldsomt.

”Man må kippe lidt med flaget for, at deres indtjening faktisk er bedre end ventet. Den ser ikke så faretruende dårlig ud, specielt ikke når man ser det i lyset af, hvilke markedsmæssige tendenser, der presser dem,” siger analytikeren.

Står i en vanskelig position

Det betyder dog ikke, at Nokias topchef, Stephen Elop, kan ånde lettet op. Selskabet står stadig overfor nogle store udfordringer.

”Det er et selskab, som står midt i en meget vanskelig situation, hvor man skal trimme sin omkostningsbase, så man kan håndtere at sælge færre telefoner, men stadig tjene penge,” siger Morten Imsgard.

Men hvis Nokia ikke også formår at sælge flere telefoner, så risikerer selskabet at skære den gren over, som Nokia selv sidder på.

”Man kan ikke spare sig til succes i det her marked, og Nokia skal sælge flere telefoner. Især de her Lumia-telefoner, som er Nokias smartphonesatsning,” forklarer Morten Imsgard.

I Lumia-serien leverer Nokia, ifølge Morten Imsgard, et hæderligt kvartal med et salg på 7,4 mio. telefoner, og det er netop her Nokia skal satse i de kommende år.

Partneren halter bagefter

Så sent som i sidste uge lancerede Nokia den nye smartphone Lumia 1020 med en banebrydende kamerateknologi, og det er den slags produktudvikling, der skal bære Nokia frem.

Nokia er dog udfordret af deres samarbejde med Microsoft. Den amerikanske it-gigant leverer styresystemer til Nokias telefoner, og her er man noget bagud i forhold til mange andre spillere på markedet.

”Innovationsevnen i Nokia er ganske imponerende. Men man er lidt udfordret, når det kommer til software, hvor Microsoft ikke synes at løbe helt så stærkt, som Nokia gør i øjeblikket,” siger Morten Imsgard.

Smart satsning

Alligevel synes han, at det på lang sigt er en klog beslutning at satse på Microsofts styresystem, Windows Mobile, frem for Googles Android-system, som mange konkurrenter benytter sig af.

”Man har satset ved at lægge æggene i Microsoft-kurven, og det har man gjort, fordi man gerne ville differentierer sig væk fra det, der findes i markedet. I stedet for at være den jagtende Android-producent, som kom sidst med i den lejr, så satser man på at opbygge et tredje alternativ til Android og Apples produkter,” fortæller analytikeren.