Pandora følger op med nyt koncept til børn og barnlige sjæle: Lancerer Harry Potter-kollektion sammen med Warner Bros.

385998_16_9_large_840.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
14. aug 2019 KL.15:28

Blot en uge efter Pandora offentliggjorde et samarbejde med den 15-årige skuespillerinde Millie Bobby Brown, følger smykkeselskabet nu op med endnu et partnerskab, der skal bringe begejstring hos børn og barnlige sjæle. 

Gennem et nyt samarbejde med den multinationale mediekoncern Warner Bros. vil Pandora producere en Harry Potter-inspireret smykkekollektion. 

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse. 

Af den fremgår det, at kollektionen vil byde på i alt 12 smykker, der inkluderer et armbånd og forskellige charms, som er inspireret af karakterer og symboler fra Harry Potter-filmene.

"Harry Potter har bragt glæde og tro på magi til generationer, og Pandoras fans har efterspurgt denne kollektion gennem flere år. Pandora-smykker bringer personlige historier til live, og det venskab, kærlighed og mod, som bliver fortalt i Harry Potter, resonerer med Pandoras fans. Vi er begejstrede over at kunne bringe denne kollektion til fans over hele verden," siger Pandoras kreative direktør, Stephen Fairchild, i meddelelsen. 

Har tjent milliarder ind og gjort en kvinde tæskerig

Det er formentlig de færreste, der ikke har hørt om Harry Potter-filmene, der er baseret på forfatteren J.K. Rowlings romaner om troldmanden ved samme navn, og som er distribueret af Warner Bros.

De otte spillefilm, hvoraf den første udkom i 2001, er blandt de bedst indtjenende filmserier i verden.

I alt 8,64 mia. dollar (Tallet er ikke justeret for inflasion, red.) har filmene tilsammen indtjent på verdensplan ifølge Forbes. 


I skriver, at Pandoras fans har efterspurgt kollektionen gennem flere år. Hvorfor er det først nu, at I lancerer den?

"Vi har gennem et stykke tid ville lancere en Harry Potter-kollektion, men en del ting skal falde på plads, før sådan et samarbejde kan tage form," skriver Stephen Fairchild i et mailsvar. 

Den første Harry Potter-film udkom i 2001, mens den sidste i serien udkom i 2011. Er det ikke sent at lancere en Harry Potter-baseret kollektion otte år efter den sidste film?

"Internationale franchises som Harry Potter peaker ikke tidligt. På den anden side er de nødt til at etablere sig globalt, før de i sandhed kan blive til en succes. Selvom det er mere end to årtier siden, den første Harry Potter-bog udkom, forbliver brandet ligeså relevant som altid," lyder det videre fra Pandoras kreative direktør. 

Han henviser til, at der efterfølgende i 2016 og i 2018 er udkommet to forløbere til Harry Potter-filmene og en tredje er på tegnebrættet. 

Filmene har gjort kvinden bag bøgerne, den idag 54-årige Joanne Kathleen Rowling, til milliardær. 

Det engelske medie The Times anslog tidligere i år hendes formue til at være 750 mio. pund, svarende til ca. 6,4 mia. kr.

Går i kødet på yngre forbrugere

Med den nye Harry Potter-kollektion ser det ud til, at Pandora tager endnu et skridt i forsøget på at bejle til de yngre generationer. 

Da Pandora i sidste uge præsenterede samarbejdet med skuespillerinden Millie Bobby Brown, der er mest kendt fra rollen som Eleven i den amerikanske horror- og science fiction-serie Stranger Things, forklarede Stephen Fairchild, at smykkeselskabet er nødt til at fange en helt ny generation. 

"Det vil hjælpe Pandora med at forbedre relevansen af vores brand, især blandt de yngre forbrugere," lød det i sidste uge fra Stephen Fairchild om samarbejdet med den 15-årige skuespillerinde. 

Pandora, der først så dagens lys i 1982, har traditionelt set fokuseret på kvinder i alderen 30 til 50 år.  

Analytiker: Fokuser på fodboldmødre og charms

Men i kølvandet på selskabets udfordringer med faldende salg ud af butikkerne og en vag interesse for Pandoras kerneprodukter, ser det imidlertid ud til, at selskabet nu forsøger at udvide målgruppen.  

Fra flere analytikere lyder meldingerne, at Pandoras nye efterårskollektion vil få navnet "Pandora Me", som specifikt vil være måltrettet aldersgruppen 15 til 25-årige piger og kvinder. 

Alexander Lacik har tidligere forklaret, at hans vurdering af kilden til Pandoras udfordringer skyldes et spørgsmål om selskabets brand, der gennem de seneste år har lidt skade af tilbudskampagner og en manglende relevans. 

Hos finanshuset Carnegie er man dog skeptisk overfor Pandoras forsøg på at udvide sin målgruppe mod yngre forbrugere. Her mener analytiker Lars Topholm, at udvidelsen af målgruppen er med til yderligere at mudre billedet af Pandoras brand, hvorfor selskabet bør fokusere benhårdt på sin oprindelige målgruppe. 

"De burde gå 100 pct. efter det, de har vist, at de kan, og det er charms, bracelets og soccer moms (fodboldmødre, red.) og få sparket gang i det igen. Og det gør man ikke på den her måde," sagde Lars Topholm i sidste uge til Børsen.