Overblik: Her er fem nedslag i DSV Panalpinas årsregnskab

395676_16_9_large_914.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
07. feb 2020 KL. 9:06
DSV Panalpinas første årsregnskab efter overtagelsen af den danske logistikgigants schweiziske kollega i april var en lidt blandet omgang.

Mange nøgletal var stort set som forventet, men den ellers så succesfulde og selvsikre logistikgigant kom med mere forsigtige forudsigelser, end aktieverdenen har været vant til fra hovedkvarteret i Hedehusene.

Fredag morgen sender investorerne aktien ned med 2,5 pct.

1. Forsigtig forudsigelse

På forhånd var der fokus på, hvilken indtjeningsprognose ledelsen ville fremlægge for 2020. Analytikerne lå på omkring 8,6 mia. kr. i indtjening før særlige poster.

Her er DSV Panalpina forsigtigheden selv og nøjes med at forudsige mellem 8,2 og 8,7 mia. kr. Det er et stort spænd og så meget livrem og seler, at selv transportkollegerne på Esplanaden ikke kunne have gjort det mere omhyggeligt. 

DSV Panalpina-ledelsen siger udtrykkeligt, at 2020 bliver et svært år at forudsige – blandt andet på grund af coronavirussen, hvis effekt på den globale handel er helt umuligt at beregne.

2. Flere penge til aktionærerne

DSV Panalpina vil igen lave et større aktietilbagekøbsprogram på 6 mia. kr., som løber ind til juli i år.

Det seneste var på 2,5 mia. kr. og er netop afsluttet. Samtidig foreslår selskabet en udbyttebetaling på 2,5 kr. pr. aktie.

3. Luft- og søfragt dominerer

DSV Panalpina tjente 6,654 mia. kr. før særlige poster i 2019. Det var stort set som forventet af analytikerkorpset og repræsenterer en organisk vækst på 8,4 pct.

DSV Panalpina, der engang er skabt som et vognmandsselskab, tjener nu 67 pct. af sine penge på luft- og søfragt, og det er også denne division, der driver den største vækst på godt 12 pct.

4. Foran med integrationen

De særlige poster på 800 mio. kr. kan groft sagt oversættes til at være omkostningerne ved at integrere Panalpina.

Her har DSV-ledelsen tidligere sagt, at det samlet set vil koste 2,5 mia. kr. at samkøre de to selskaber, og at 30 pct. af udgifterne ville ligge i 2019. 800 mio. er tættere på 35 pct., så her er koncernen altså lidt foran sin egen plan.

Ledelsen forventer, at hele integrationen er fuldt gennemført ved udgangen af 2020 og noterer, at det faktisk er en markant bedrift at integrere en virksomhed, der var groft sagt halv størrelse af “det gamle DSV”.

5. Flere penge til topchefen

Topchefen for DSV Panalpina, Jens Bjørn Andersen, får en mærkbar lønstigning efter den langstrakte, men succesfulde overtagelse af Panalpina.

Han fik i alt 20,8 mio. kr. i samlet betaling, hvilket var 1,8 mere end året før. Heraf var den aktiebaserede løn på 4,6 mio. kr. mod 3,8 mio. kr. året før.

Aktie: DSV Panalpina