Onlinehandel presser Danmark på moderne logistikfaciliteter

391522_16_9_large_56.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
20. nov 2019 KL. 9:30
Der var ikke meget oplagt jord på hylderne, da Eventyrsport så sig omkring efter nye lagerlokaler sidste år.

“Det var svært at finde det rigtige. Det hele var lukkede industriejendomme, som ikke er ejendomme, hvor det er lige til højrebenet at lave logistikcenter i,” siger Lars Sejer Sørensen, adm. direktør og ejer af Eventyrsport.

Virksomheden, der har 12 butikker og en tilhørende webshop, er derfor blevet nødt til selv at udbygge. I første omgang er det med 1000 kvm hos naboen, men snart skal der tilføjes et lag mere af effektivisering: Robotter.

“Det er en bunden opgave. Det skal vi,” siger han.

For skal man kunne følge med danskernes shoppeglæde på nettet, er der nemlig behov for, at man udnytter de teknologiske muligheder, siger Lars Sejer Sørensen.

Ikke nok moderne faciliteter

Ifølge en analyse fra interesseorganisationen FDIH har dansk e-handel haft en årlig vækst på 12 pct. på BtC-markedet (business to consumer) de sidste tre år.

Samtidig forventer FDIH, at danskernes samlede forbrug ender i omegnen af 145 mia. kr. i 2019. Og selvom det er godt nyt for webshop-ejerne, giver det de små og mellemstore virksomheder et problem, lyder det fra erhvervsmægleren Nordicals.

Der er nemlig ikke nok moderne lager- og logistikfaciliteter til at rumme webshop-væksten. På tværs af hele landet har en nærmest altopslugende efterspørgsel reduceret udbuddet af attraktive faciliteter til et strukturelt niveau, så der reelt er mangel på faciliteter, der kan imødekomme virksomhedernes behov.

“Behovet for moderne logistikejendomme er kæmpestort, og det, vi har af lagerkapacitet, kan ikke håndtere det. Man bliver nødt til at bygge nye faciliteter, der kan rumme den stigende internethandel,” siger Erik Andreasen, adm. direktør i Nordicals.

“Internethandel udgør kun ca. 10 pct. Vent, til det udgør 20 pct. af den danske detailhandel. Så har vi ikke mulighederne for at håndtere det,” fortsætter han.

Tomme lokaler dur ikke

Mens store danske virksomheder som Jysk og Bestseller bygger deres egne logistikcentre, oplever man hos Nordicals, at det er her, de små og mellemstore virksomheder kommer i klemme, fordi der mangler moderne ejendomme til formålet.

“Der er stort set ingen nævneværdig tomgang. Det, som er tomt, er det, fordi det ikke kan anvendes til de krav, som stilles til moderne logistikhåndtering. Det er ikke tidssvarende. Der skal simpelthen bygges nyt,” siger Erik Andreasen.

Siden 2013 er antallet af tomme lagerbygninger og produktionshaller faldet, viser tal fra erhvervsportalen Ejendomstorvet. I dette års andet kvartal steg det dog en smule.

Hos Dansk Byggeri er man enig i Nordicals antagelse.

“Vi vurderer, at en del af de lokaler, der står tomme, ikke er tidssvarende – og derfor er der ikke efterspørgsel på dem. Derfor bliver man nødt til at bygge nyt,” siger Sebastian Kaldahl, økonomisk konsulent, og påpeger, at nogle lokaler kan stå tomme, selvom de er tidssvarende – grundet beliggenhed.

Konkurrenceparameter i hurtig levering

Eksempelvis kan logistikvirksomheder have specifikke krav til lagerlokalers beliggenhed, så de kan imødegå forbrugernes ønske om at få varen hurtigt leveret til døren.

Det genkender man hos FDIH.

“For eksempel er det et konkurrenceparameter i dag, at man tilbyder fri fragt – og levering helst hurtigst muligt,” siger Henrik Theil, chef for kommunikation og politik hos FDIH.

“En del af servicen er at levere hurtigt. Og det kræver, at man begynder at kigge på, hvor lager- og distributionsmulighederne ligger,” fortsætter han.

“Det, man kan forvente, er, at der de næste år vil blive bygget moderne lager- og produktionslokaler, som er tilpasset til den nuværende efterspørgsel,” siger Nicholas McFall fra Ejendomstorvet.

Moderne kan være i form af ny teknologi, men også moderne infrastruktur.

“Der er både behov for de store centrale lagre, men vi oplever, at der er efterspørgsel på de små, mindre lagre rundt omkring i Danmark. Hvis varerne skal kunne leveres hurtigt ud, så er man nødt til at have en helt specifik infrastruktur med fragmenterede lagre rundt omkring, så man kan komme hurtigt ud til kunderne,” siger han.

Priser steget markant

Den udbudte årlige lejepris er steget med 23 pct. på de seneste fem år, mens den udbudte salgspris er steget 17 pct. i samme periode.

“Det udtrykker netop den mangel, der er,” siger Sebastian Kaldahl fra Dansk Byggeri. Derfor forventer både Dansk Byggeri, Ejendomstorvet og Nordicals, at ejendomsbranchen vil spotte hullet i markedet snart.

“Grundet den store efterspørgsel er der helt klart nogle større ejendomsudviklere og investorer, der er ude for at se, om de kan tjene penge på det marked,” siger Nicholas McFall fra Ejendomstorvet.

“Danske og internationale udviklere og investorer begynder i det små at opføre byggeri, som vi forventer, vil blive direkte absorberet af den store lejeefterspørgsel – men der skal mere til,” siger Erik Andreasen, adm. direktør hos Nordicals.

Kommunerne skal gå forrest

Han opfordrer derfor kommunerne til at gå forrest og sikre, at man er parat til at varetage virksomhedernes behov – især for de små og mellemstore virksomheder.

“Nu skal kommunerne være klar til at gå foran og udstykke jordparceller til at udarbejde erhvervsudviklingsområder til logistik. De skal være foran, for lige pludselig er man tvunget til det, for boomet kommer. Man skal være klar til at handle. Nu,” siger han.

“Vi må bare erkende, at boligmarkedet og projektmarkedet har stået øverst i alles øjne. Der er bygget boliger alle vegne – men man har glemt, at kommunerne også skal have fokus på erhvervsudvikling,” tilføjer ejendomsmæglerdirektøren.

Stor investering

Der er ifølge Erik Andreasen stor efterspørgsel på sammenlægninger, centraliseringer og logistik.

Det ser man også hos medlemmerne af FDIH. Mange af dem nævner, at lagerfaciliteter og hele logistikdelen virker som en stor udfordring, når de rykker op i skala, mens mange af de store simpelthen har valgt at bygge det selv, fortæller Henrik Theil.

“Det er en stor investering, så hvis du er en mellemstor netbutik i vækst, så er det måske der, man overvejer at outsource frem for selv at finansiere eget logistiksystem,” siger han.

Det handler i sidste ende om at spare på udgifterne. For det er ikke kun lejen eller købsprisen på store logistik- og lagerbygninger, der er dyr.

Derfor har Eventyrsport, som mange andre virksomheder, sat fokus på, at lageret skal være teknologisk moderne med brug af robotteknologi til f.eks. at tage imod returvarer.

“Når du skal have varer ind eller ud fra et lager, er det dyrt, hvis danske ansatte skal gå fra papkassen hen til reolen og tilbage igen. Kernen i det her er at få lønudgifterne ned,” siger adm. direktør Lars Sejer Sørensen.

“Vi bliver alle sammen nødt til at forholde os til, at vi konkurrerer med lønninger i f.eks. Tyskland og Polen, som er markant lavere end i Danmark. Derfor er det vigtigt, at vi får automatiseret lagrene, mere end de er i dag.”

Ifølge ham har han ikke set nogen i Danmark, der kan løfte opgaven endnu. Derfor har Eventyrsport valgt at stille sig i spidsen for det selv.

Men det er ikke alle danske virksomheder, der har den mulighed, anerkender han.

“Den ideelle løsning er jo, at man kan bygge sit eget logistikcenter. Men det kan de fleste smv’er i Danmark ikke.”

anph@borsen.dk