Nyudnævnt Pandora-direktør: Vi er i en separationsfase med markedet

367047_16_9_large_575.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
10. aug 2018 KL.14:50

At være et børsnoteret selskab er ligesom at være i et ægteskab, hvor man skal stole på og ikke mindst forstå hinanden. 

Analogien tilhører finansdirektør og nyudpeget midlertidig topchef i Pandora, Anders Boyer, der forklarer, hvordan han vil genskabe tilliden mellem smykkegiganten og markedet. 

"Stoler man ikke på hinanden, så ender man med at blive skilt," siger Anders Boyer, der åbner op for, at en skilsmisse mellem markedet og Pandora har været tæt på. 

"Derfor er vi i seperationsfasen lige nu, altså skridtet før, at man bliver skilt, og derfor er vi nødt til at få genopbygget tillidsforholdet til kapitalmarkedet," siger finansdirektøren. 

"Nu er jeg jo ny i ægteskabet"

Oven på torsdagens fyring af topchef Anders Colding Friis blev Anders Boyer sammen med den kommende driftsdirektør i Pandora, Jeremy Schwarz, udpeget som midlertidig topchef i smykkeselskabet, når Colding Friis stopper som adm. direktør ved udgangen af august måned. 

Anders Boyer er klar over, at der er et tillidsbånd til kapitalmarkedet, som skal genopbygges, efter Pandora ikke har kunnet levere på de forventninger, som selskabet selv har stillet markedet i sigte.

Senest skete dette, da Pandora i mandags, blot syv måneder efter at være kommet med sine langsigtede målsætninger frem mod 2022, måtte nedjustere sine forventinger til omsætning og indtjening i 2018 efter et skuffende salg af smykker i første halvår af 2018. 

"Nu er jeg jo ny i ægteskabet i operationel sammenhæng, og det starter med, at jeg må lære at lytte til min partner og forstå, hvad bekymringerne er, og hvad det er for nogle overvejelser, der gør, at man ikke føler, der er tilstrækkeligt indsigt,” siger Anders Boyer, der i de kommende uger tager på et såkaldt "roadshow" for at møde investorer og analytikere.

Finansdirektøren tiltrådte 1. august 2018. 

Finansdirektør: Man vender lige skråen en ekstra gang


Investorer og analytikere har længe slået på tromme for, at der ikke har været gennemsigtighed i salget hos smykkegiganten. Pandora droppede i starten af 2017 at lægge salgstallene fra franchise-butikkerne til slutbrugerne frem. 

Like-for-like dækker over det samlede direkte og sammenlignelige tal for konceptbutikker inden for alle kanaler og e-stores, som har været drevet i mere end 12 måneder. Det vil sige, at det er samtlige konceptbutikker, og franchise-konceptbutikker. 

Med halvårsregnskabet for 2018 er selskabet imidlertid vendt på en tallerken efter pres fra investorer og analytikere. 

"Vi har indtil videre taget to tiltag for at genskabe tilliden og transparensen. Det ene er, at vi giver tallene for like-for-like-salget, og det andet har været, at vi giver flere detaljer på, hvilke tilgodehavender vi har hos kunderne," siger Anders Boyer. 

Ifølge finansdirektøren har Pandora gennem et stykke tid været opmærksom på, at der har været et ønske fra kapitalmarkedet om bedre at forstå like-for-like-salget på tværs af salgskanalerne, og det er altså det ønske, som smykkegiganten nu efterkommer. 

"Som led i at jeg er kommet ind som ny CFO(finansdirektør, red.), så vender man lige skråen en ekstra gang, og derfor søger vi nu at øge indsigten i forretningen," forklarer Anders Boyer. 

"Det er altid let at være bagklog"

Investorerne har efterspurgt tallene i lang tid, hvor tilliden til Pandora er blevet trykket mere og mere i bund. Hvad havde det gjort for tilliden mellem jer og investorerne, hvis I havde lagt tallene ud tidligere?

"Vi har kunnet se, at i og med vi ikke har givet tallene tidligere, så har der simpelthen været nogle beregninger, der er lagt frem blandt investorer og analytikere, der har været fejlbehæftede, og hvor vi siger, at vi er nødt til at få fjernet den misforståelse, der er ift., hvordan like-for-like-salget egentlig ser ud," siger Anders Boyer. 

Mener du, man burde have lagt tallene frem tidligere?

"Det er altid let at være bagklog, men jeg synes, jeg kan fornemme efter i går, at det blev velmodtaget, at vi giver de tal igen," siger Anders Boyer. 

Men synes du, det er en fejl, at man ikke har lagt tallene frem?

"Som CFO i en børsnoteret virksomhed er det en vigtig opgave, at der er en god forståelse fra kapitalmarkedet af driften i virksomheden, og som led i det har vi valgt at lytte til kritikken og give tallene for like-for-like-salget."