Nyt rekordår for stenrig bilfamilie: Tjener 400 mio på Audi, Porsche og VW

342619_16_9_large_337.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
31. mar 2017 KL.11:01

Det er ikke ligefrem alle forundt at få fat i en splinterny Volkswagen, Audi eller Porsche i Danmark, men det gør det ikke til en dårlig forretning at være dansk importør af de tyske mærkevarebiler.

Det har bilkoncernen Semler Gruppen bevist år efter år, og i 2016 tog man det til nye højder.

Semler Gruppen havde forventet at skulle tjene 300-340 mio. kr. efter skat i 2016, men overskuddet endte væsentligt over, nemlig på 402,8 mio. kr. Til sammenligning lød årets resultat på 322,3 mio. kr. i 2015.

Det fremgår af regnskabet for 2016, som er offentliggjort i denne uge.

Det resultat bliver - ikke overraskende - kaldt "meget tilfredsstillende" i regnskabet og af en af ejerne, Lars Erik Nielsen, der også er næstformand for bestyrelsen i Semler.

"Vi er godt tilfredse, og de har lavet et fantastisk stykke arbejde. Det er vores kommentar som bestyrelse og aktionærer," siger Lars Erik Nielsen, der herudover henviser til ledelsen i Semler Gruppen.

(Artiklen fortsætter under grafen)


Den netop afgåede A.P. Møller-Mærsk-formand Michael Pram Rasmussen er bestyrelsesformand i Semler.

Hæver udbyttet igen

Ejerne, herunder Lars Erik Nielsen, kan da også glæde sig over, at det gode resultat gør det muligt igen at udlodde et stort udbytte.

På baggrund af regnskabet foreslås det, at 175 mio. kr. udbetales i udbytte. Sidste år blev 140 mio. kr. foreslået i udbytte, og året før det var tallet 115 mio. kr.

Semler udspringer af Skandinavisk Motor Co. A/S, som Semler-familien stiftede i 1917 - et 100-års-jubilæum, der i øvrigt er blevet fejret med jubilæumsgratiale til alle medarbejdere og en stor gallafest i Bella Center for næsten 4000 mennesker i koncernen.

I dag deler tre grene af Semler-familien ejerskabet af Semler-koncernen.

De tre familier er Mourier-familien, Christiansen-familien og så Nielsen-familien med Lars Erik Nielsen, der også er kendt for flere spektakulære erhvervseventyr med eksempelvis vandflyvere på Maldiverne og for at have deltaget i racerløbet Le Mans fem gange.

Semler-efterkommerne er blandt Danmarks rigeste familier med en samlet formue, som Berlingske Business i 2016 estimerede til 5,3 mia. kr.

Også landsbrugsaktiviteter og ejendomme

Skandinavisk Motor Co. er i dag stadig en dattervirksomhed under Semler Gruppen, og det er gennem dette forretningsben, at Semler er generalimportør af mærkerne VW (herunder også erhvervsbiler), Audi, Skoda og Seat samt reservedele og tilbehør til mærkerne. Også import af motorcykelmærket Ducati sker gennem Skandinavisk Motor Co.

Import og salg af de populære, kendte VW-mærker skaffede divisionen en omsætning på 8,2 mia. kr. i 2016 - ca. 1 mia. kr. mere end i 2015. Samtidig står aktiviteterne i Skandinavisk Motor Co. for tre fjerdedele af årets samlede overskud i Semler Gruppen.

I Semlers ledelse sidder adm. direktør Jens Bjerrisgaard, der peger på, at bilmarkedet herhjemme år efter år sætter rekord.

"Det hjælper selvfølgelig vores forretning rigtig meget," siger han om 2016-resultatet.

Danskernes tendens til at lease mere og udskifte bilen i højere tempo end tidligere bidrager også positivt i en forretning, der lever af salg af nye biler, pointerer Jens Bjerrisgaard.

Vækst i udlandet


Semler Gruppen har også flere, mindre forretninger, bl.a. import og salg af biler i det mere eksklusive segment i form af mærkerne Porsche, Lamborghini, Bentley og Lotus.

Derudover har Semler Gruppen blandt andet også en division for salg af landbrugs- og havemaskiner, værkstedsaktiviteter, en ejendomsportefølje samt import og salg af visse mærker i Estland og Island.

"Vores forretninger i udlandet har hjulpet rigtig godt til. Vi havde et rigtig godt år på Island og i Estland, hvor vi synes, vi har fået forretningen ind på det rigtige vækstspor og løftet overskudsgraden betydeligt," siger Jens Bjerrisgaard, der også forklarer en stigende indtjening i Semler med mere digitale arbejdsgange og processer.

VW er krumtappen

Selvom VW-koncernen i efteråret 2015 blev kastet ud i den store dieselskandale om installation af snydesoftware, så har det slet ikke pillet ved danskernes lyst til at købe VW's mærker.

Det bemærker Semler Gruppen da også i regnskabet.

"Sidste års problematik omkring den såkaldte "Dieselgate"  har som forventet ikke haft negative konsekvenser for virksomheden," skriver Semler.

I det separate regnskab for Skandinavisk Motor Co. bliver det også noteret, at VW-mærket i 2016 udbyggede sin førsteplads som mest solgte bilmærke til 11,8 pct. af markedet i Danmark.

"VW er helt klart krumtappen i vores forretning, og når de har det godt, så har vi det godt, og vores forhandlere har det godt," beskriver Jens Bjerrisgaard.

På vej i Letland

Spørgsmålet er nu, om Semler i 2017 igen kan overgå egne forventninger. Jens Bjerrisgaard melder om, at man er kommet bedre i gang i 2017, end man gjorde i 2016. Men der er et men.

"Der er nok en naturlig grænse, når vi nærmer os en fjerdedel af markedet. Så tror jeg ikke, at de andre giver os lov til at få mere," siger Jens Bjerrisgaard.

I stedet ser han især væksten komme fra landbrugsdivisionen og ved, at man udvider i udlandet.

Jens Bjerrisgaard oplyser således, at man er klar til at rykke ind i Letland, hvor man har vundet en aftale om at sælge Skoda.

"Vi har etableret kontor derovre og bygger stille og roligt organisationen op. Fra 1. oktober starter vi så den reelle drift i Letland, og det vil give nogle hundrede mio. kr. i omsætning eller mere, så det glæder vi os til at komme i gang med."