Nu kan du få husmødre til at lave dine powerpoints gennem nyt dansk firma

341501_16_9_large_19.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
15. mar 2017 KL. 9:48
4500 kr. Det er prisen på en powerpointpræsentation, hvis du sætter en uddannet ingeniør til at bruge tre timer på at lave det. Og det er uden garanti for kvaliteten.

Digitale præsentationer er en af de helt store tidsrøvere i mange virksomheder, men det vil startupvirksomheden Nomore nu ændre på. Nomore har ramt markedet med en service, der skal reducere spildtid og hæve niveauet inden for en række opgaver i virksomheder.

”Det er ikke nødvendigvis ingeniøren, der er den bedste til at præsentere sit budskab på powerpoint, eller marketingdirektøren, der er den bedste til at lave et ti timers researchprojekt,” siger adm. direktør og grundlægger af virksomheden, Anders Haugbølle Thomsen.

Både europæere, mexicanere og sydamerikanere udformer powerpointpræsentationer til Nomores kunder. Der er også en helt særlig gruppe tilknyttet, som kommer en smule bag på Anders Haugbølle Thomsen.

”En betydelig del af vores specialister er højtuddannede, hjemmegående husmødre, som nogle gange befinder sig i lande, hvor det ikke er super velanset, at konen arbejder fuldtid,” siger han.

At kunne arbejde for Nomore giver både kvinderne en ekstra indtægt og muligheden for at bruge deres hoveder.

”Det er sådan en ting, vi ikke selv havde forudset, da vi gik i gang med det her, men det er ret fedt,” siger direktøren.

Han fik ideen fra sin tid i konsulentvirksomheden Mckinsey, hvor specialistopgaver blev udliciteret til videnscentre. Han mener, at andre virksomheder skal have samme mulighed.

”Dine medarbejdere skal fokusere på det, de er bedst til. Folk synes ikke, at det er super fedt, at de har gået i skole i 20 år og skal sidde med det her,” siger han.

Selvom virksomheden kun har eksisteret i et år, er der allerede succes at spore.

”Vi har vind i sejlene i forhold til kunder og investeringer. For et par uger siden modtog vi midler fra Innovationsfonden og private investorer på i alt en lille million,” siger han.

Lidt et nichemarked

En af de virksomheder, der har benyttet sig af Nomores service, er Cobham Satcom, tidligere Thrane & Thrane. For satellitkommunikationsvirksomheden giver servicen mulighed for at fokusere på medarbejdernes kernekompetencer.

"Vi har nogle ekstremt dygtige sælgere, produktmanagere og ingeniører, der ved utrolig meget om deres områder, men de er ikke nødvendigvis verdens bedste til at få tingene til at se godt ud fra et layoutmæssigt synspunkt,” siger Daniel Breum, der er marketingdirektør i virksomheden. Og det er der, Nomore kommer ind i billedet.

"Det er meget bedre at bruge de ansattes tid på det, de er dygtige til. Så bruger vi Nomore til at få det hele til at se godt ud," siger Daniel Breum.

Med snart 100 specialister fra hele verden bestræber startupvirksomheden sig på at levere services inden for især præsentationer og research.

”Det er lidt et nichemarked, hvor vi er startet med powerpoint-delen,” siger Anders Haugbølle Thomsen.

Han fortæller, at serviceomfanget løbende vil udvikle sig. Blandt andet efterspørger kunderne services inden for fakta og grammatiktjek. Det er dog vigtigt for Nomore først at sikre, at virksomhedens specialister er kvalificerede til at håndtere opgaverne, før de udbydes.

Sorteringsproces

For at sikre kvaliteten af produktet har Nomore designet en særlig sorteringsproces, for at finde specialister, der er egnede til at varetage opgaven.

”Vi bruger ressourcer på at finde de største talenter verden over. Vi tester dem i sprog og logik men også i det specielle område, de kan tilbyde ydelser inden for,” siger Anders Haugbølle Thomsen.

Nomores acceptrate på ansøgere ligger på under 2 pct., og virksomheden nærmer sig snart 100 tilknyttede specialister. 

Nomore har lige nu 82 aktive kunder, og antallet vokser støt. I løbet af de seneste ni måneder har virksomheden eksekveret mere end 1000 projekter.

"Udviklingen af vores service vil betyde, at man kan outsource on demand på individ-niveau. Det kommer til at ændre den måde, vi arbejder på," siger Anders Haugbølle Thomsen.

Cobham Satcom har benyttet sig af Nomores service i to måneder, og indtil videre har Daniel Breum været fuldt tilfreds med både kvalitet og samarbejde.

"Vi kommer til at bruge det meget mere i fremtiden," siger han.