Novo-direktør: Derfor kendte vi først ny virkelighed lang tid efter Sanofi

null

334971_16_9_large_553.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
15. nov 2016 KL.19:42
Novo Nordisks franske rival Sanofi advarede allerede sidste efterår sine aktionærer om den stigende konkurrence og prispresset på det amerikanske marked, som kom som en overraskelse for Novo Nordisk, der indtil halvårsregnskabet i august i år holdt fast i en flad prisudvikling i USA.

Nu fortæller Novos finansdirektør Jesper Brandgaard, hvorfor der skulle gå det meste af et år, før den danske medicinalgigant måtte erkende og kommunikere den nye og afgørende konkurrencesituation ud.

Helt kort skyldes det, at Sanofi lancerede sit nye insulinprodukt før Novo Nordisk, og derfor kendte den franske koncern de nye rabatkrav fra sine forhandlinger med lægemiddelorganisationerne først.

"Historien for Sanofi var lidt anderledes end vores historie, fordi de skulle gå på markedet før os med en opdatering af deres store produkt, Lantus. Og i forbindelse med at de prøvede at få tilskud af de store lægemiddelorganisationer I USA til at sælge deres produkt, var der én ting, lægemiddelindkøbsorganisationerne ville have, og det var øgede rabatter på Lantus," forklarer Jesper Brandgaard.

Rabathammeren er faldet

Sanofi lancerede Lantus i år 2000 med en formodentlig relativ beskeden rabat, og det har været det førende insulinprodukt og "den gyldne standard" på det amerikanske marked i en årrække.

I den nye forhandlingssituation har lægemiddelorganisationerne imidlertid kunnet skrue forhandlingsbissen på, fordi den amerikanske medicinalkoncern Eli Lilly har det billigere kopiprodukt Basaglar klar til at kapre kunder, når det rammer markedet i december.

"Så det, at Sanofi kom med et nyt produkt noget før os, gjorde, at lægemiddelindkøbsorganisationerne krævede at få en højere rabat. Derfor vidste Sanofi, at de skulle betale højere rabatter meget tidligere end os," forklarer Jesper Brandgaard.

Sanofi sagde mandag til Berlingske Business, at koncernen ikke så prispresset som en overraskelse, og spurgt ind til den melding på et møde i Børsen Executive Club, svarer Jesper Brandgaard:

"Det, Sanofis udmelding er et udtryk for, er, at de meget tidligere blev mødt med en væsentlig stigning i deres rabatter. Det rabatniveau, de nåede op på i den forbindelse, lå efter min bedste vurdering – man ved jo ikke nøjagtigt, hvad konkurrentens rabatter er - under det rabatniveau, vi lå på med vores produkt Levemir på det tidspunkt."

"Så det var egentlig bare den måde, produkterne kom på markedet, og den måde forhandlingerne faldt ud, at de kunne se det i hvert fald et år før os. Det gjorde ikke, at vi nøjagtigt kunne vurdere, hvad der ville ske med vores produkt. Desværre."

Det var ikke en advarsel, som I overså?

"Det synes jeg ikke. Jeg havde faktisk gentagne gange sagt til vores investorer, at det der måtte forventes at komme til at ske i forbindelse med, at der kom et generisk produkt fra Eli Lilly, var, at vi måtte forvente en øget priskonkurrence mellem Lantus og det produkt, og at det kunne få en spill-over-effekt på Levemir."

"Det vi bare kan se i bagklogskabens klare lys er, at den priskonkurrence blev mere intens, end vi troede, fordi de store sundhedsplaner var villige til at sige: Vi giver ikke fremover tilskud til Lantus, og det medfører, at alle patienterne skulle flyttes fra Lantus til et andet produkt. Det var en mere konfliktfyldt og besværlig vej at gå for sundhedsorganisationerne, end hvad vi havde troet, de ville gøre. Det var to ud af de tre store, der valgte at gøre det. Det havde vi ikke forventet."

"Det andet, vi blev lidt overraskede over, var, at vi i større udstrækning end forventet også blev ramt på vores nye produkt Tresiba, som også blev påvirket af de øgede rabatter."

"Det var de to væsentlige ting, som var anderledes, men det var ikke sådan, at det var noget, som totalt overraskede os, for vi havde haft en dialog med vores investorer om det. Men da der var tale om fremtidige rabatter, kunne vi ikke vide, hvordan det udviklede sig."