Norsk stat sælger alle sine SAS-aktier

364846_16_9_large_285.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
27. jun 2018 KL. 8:08
Opdateret 7.05 -  Den norske stat har solgt alle sine 37,8 mio. aktier i luftfartsselskabet SAS. Det er knap 10 pct. af aktierne, oplyser det norske erhvervsministerium. 

Salget er sket til en kurs på 17,25 svenske kr. per aktie.

Aktieposten, der svarer til 9,88 pct. af aktiekapitalen i SAS, giver dermed den norske stat et bruttoprovenu på 652 mio. svenske kr.

Det fremgår af en meddelelse fra det norske erhvervsministerium.

Aktiesalget blev indledt tirsdag og afslutter årtiers samarbejde mellem regeringerne i Danmark, Norge og Sverige om store ejerandele i det skandinaviske flyselskab.

"Regeringen har gjort det tydeligt, at staten på lang sigt ikke skal eje dele af SAS. Stortinget har i flere omgange givet regeringen fuldmagt til at sælge ud af aktierne. Den fuldmagt vil vi benytte os af, sagde den norske erhvervsminister," Torbjørn Røe Isaksen, i en skriftlig henvendelse til NTB tirsdag.

Afregningskursen svarer i danske kr. til 12,42 danske kr., hvilket er 0,50 kr. under lukkekursen for SAS-aktien på børsen i København tirsdag på 12,92 kr.

Den norske stats aktiesalg vil gøre flyselskabet mere fleksibelt, vurderede aktieanalysechef i Sydbank Jacob Pedersen tirsdag over for Ritzau.

"Der vil være færre interesser, og selskabet vil rent organisatorisk blive hurtigere, mere let til bens og smidige i forhold til at træffe nogle beslutninger og udføre dem relativt hurtigt. Det er vigtigt i SAS ' forsøg på at konkurrere med de andre flyselskaber," sagde han.

Investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen mener at det norske salg indikerer at slutspillet om SAS er i gang og at fremtiden meget vel kan byde på kun dansk statsejerskab. 

"Det vil kun være naturligt, hvis også den svenske stat inden længe afhænder sine aktier i SAS. På kort sigt betyder mindre stat, mere privat. Det betyder alt andet lige også et SAS, som skal klare sig selvstændigt i konkurrencen og som ikke kan komme tilbage til de større statslige ejere, som det er sket så mange gange tidligere når kassen har været tom, og der har været brug for ny kapital," skriver Per Hansen i en kommentar, hvor han understreger at den danske interesse i SAS først og fremmest er at bevare København som en by med en stor lufthavn. 

"På længere sigt er slutspillet og kampen om SAS i gang. Danmark har Københavns lufthavn som sin vigtige allierede, og når/hvis SAS kommer til at indgå i en europæisk konsolidering, vil det givetvis være med garantier for at København forbliver en meget vigtig hub i en længere årrække. Det er reelt her den danske interesse er størst og årsagen til, at mens Norge sælger nu, og Sverige givetvis gør det på et senere tidspunkt, vil Danmark holde fast til det sidste," skriver Per Hansen. 

/ritzau/FINANS