Nordjysk it-selskab går på børsen: "Vi har meget innovative løsninger i alpha-stadiet lige nu, hvor jeg vil tro, at vi er halvandet år foran både Apple og Amazon"

370597_16_9_large_379.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
16. okt 2018 KL.13:41
Et lille nordjysk selskab, der har specialiseret sig inden for software, der kan få alt fra en plæneklipper til en elpære til næsten at tænke selv, vil på børsen. Det er selskabet Seluxit, der har eksisteret i 12 år, som de to stiftere nu vil børsnotere.

Morten Pagh Frederiksen og Daniel Lux etablerede selskabet i 2006, hvor de hver især smed 125.000 kr. i puljen til startkapital. Siden dengang har virksomheden kørt med driftsoverskud, ligesom der ingen eksterne investorer har været involveret – så for de to ejere lå en børsnotering ikke i kortene.

”Vi syntes, det gik fint. Men det er frustrerende, når ens kunder siger, at ejerstrukturen er for risikabel. Første gang tænker man, at det er nogle knaldperler, men efter at have hørt det et par gange, må man gøre noget ved det,” siger Daniel Lux.

Derfor er det ifølge ham dels for at skabe tryghed for kunderne, og dels for at skaffe kapital til produktudvikling og etablering af et salgsteam, at virksomheden skal noteres på First North.

Virksomhedsbeskrivelsen offentliggøres 18. oktober, og første handelsdag er efter planen 9. november. Det udmeldte provenue er på 22-26. mio. kr., og de nuværende ejere beholder den bestemmende aktiemajoritet.

Intelligent plæneklipper

Seluxit tilbyder kort fortalt end-to-end intelligente løsninger til virksomheder under begrebet IoT. Det er for eksempel teknologi, der kan få lyspæren i entréen til at indikere, om det er koldt eller varmt udenfor ved at skifte farve, eller gøre en robotplæneklipper i stand til at registrere, når græsset skal klippes.

Af kunder kan nævnes for eksempel Gardena, der producerer redskaber til haven og er ejet af svenske Husqvarna. Selskabet har baseret sit smartgarden-system på Seluxits platform og bruger selskabets software i robotplæneklippere. En anden stor kunde er Tysklands næststørste energiselskab Innogy, der bruger Seluxits udviklinger i udrulningen af 6,5 mio. elmålere.

I 2016/17 omsatte Seluxit for 9,4 mio. kroner, mens nettoresultatet lød på 1,4 mio. kroner.

”Sidste år fokuserede vi på at omstille vores platform fremfor ekstra salg, så vi forventer at havne på 12 mio. kroner i indeværende år,” siger Daniel Lux, og skitserer forventningen for næste år, som han regner med, vil lande på 20 mio. kroner og på 140 mio. kroner i år fem.

Marked i vækst

Ifølge Christian Schwarz Lausten, der er direktør i det digitale rådgivningsfirma Seismonaut, er markedet for IoT i voldsom vækst.

"Man forventer, at op mod 30 mia. devices er koblet på nettet i 2020. Og at markedet vil overstige 2 billioner dollars i 2020, hvilket er en fordobling siden 2014," siger han.

Han peger på, at det især er, fordi industrien inden for intelligente hjem vokser med blandt andet højttalere, køleskabe, støvsugere med mere.

"Bilindustrien er også ved at blive forbundet, og derudover er der hele B2B-sektoren, hvor fabriksanlæg og automation også vokser hurtigt," siger han.

Ligesom Apple-stifterne

Seluxits kunder befinder sig primært i Tyskland, Østrig, Schweiz, England og Norden. Men Daniel Lux peger på, at Sydøstasien også er på radaren.

”Særligt i Thailand og Singapore er de interesserede i smarte elmålere, der kan fjernaflæses og slukkes fra centralt hold, og de ser Tyskland som et kvalitetsstempel,” siger Daniel Lux, der selv er født i Tyskland.

Han er uddannet datalog inden for kunstig intelligens, og Morten Frederiksen elektronikingeniør. De to stiftere joker med, at de på den måde uddannelsesmæssigt minder om Apple-stifterne Steve Jobs og Steve Wozniak.

”Vi joker med, at vi er ligesom dem. Man har vel lov at drømme,” siger Daniel Lux, der dog mener, de har et stort nok ambitionsniveau til at retfærdiggøre sammenligningen.

”Vi har meget innovative løsninger i alpha-stadiet lige nu, hvor jeg vil tro, at vi er halvandet år foran både Apple og Amazon,” siger han. Det er løsninger, hvor apparater i hjemmet skal kunne tale sammen i endnu højere grad end i dag.

Mere bundet på en børs

Anders Elbak, der er analysechef i it-konsulenthuset IDC, mener, at de to ejeres mål om at rejse penge på en børs til at skabe et større salgssetup giver god mening, ligesom deres ambition om at skabe tryghed for deres kunder ved at lade sig børsnotere lyder fornuftigt.

”Om det er en børsnotering, eller man får en kapitalfond ind, vil altid kunne gøre kunder og særligt store virksomheder mere trygge,” siger han.

Han peger samtidigt på, at ulempen ved at gå på børsen er, at man bliver mere bundet af investorer.

"Investorer vil have et løbende afkast og tvinge en virksomhed til at have en sund økonomi, så det er noget anderledes end, hvis man fik penge ind fra for eksempel en investor," siger han.