Netto optrapper onlinekrig med millionsats - vil levere “de kedelige varer”

387442_16_9_large_750.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
09. sep 2019 KL.20:31

Den danske supermarkedsgigant Salling Group optrapper nu krigen med konkurrenter som Nemlig.com og Coop, der de seneste år har satset på at bygge en forretning op om onlinesalg af dagligvarer.

Koncernen vil med topchef Per Bank i spidsen sætte sig på 35 pct. af det danske onlinemarked med koncernens forskellige kæder. Derfor bygger Salling Group nu et nyt stort lager og kaster et større tocifret millionbeløb efter en ny onlineplatform til dagligvarekæden Netto, der ifølge topchefen skal hente 50.000 faste onlinekunder det første år.

Koncernen, der i forvejen driver onlineplatformen Bilka to go, hvor kunderne kan bestille dagligvare og derefter selv hente dem i et Bilka-varehus, lancerer abonnementsløsningen Fillop, der bliver koncernens hidtil største satsning på onlinehandel.

I modsætning til konkurrenterne vil Netto dog hverken sælge ferske varer som kød, mælk og pålæg online.

I stedet satser Netto udelukkende på basisvarer som f.eks. toiletpapir, vaskepulver, havregryn og tandpasta, som kunderne automatisk får leveret til døren gennem et løbende abonnement, der koster 29 kr. i leveringsomkostninger.

“Vi vil gerne ramme behovet for en anden type onlinehandel, som kunderne ikke kan få i dag, hvor de slipper for at slæbe alle de tunge og kedelige varer hjem og samtidig undgår at løbe tør,” siger Martin Hasgard Olesen, der er kommerciel direktør i Netto.

Et hul i markedet

Ifølge topchef Per Bank skal Nettos Fillop-satsning på sigt være med til at gøre Salling Group til en af de største onlinesupermarkeder i Danmark.

“Vi ser et stort potentiale i den her løsning. Det er også derfor, at vi har investeret et større millionbeløb i konceptet her i opstartsfasen,” siger Per Bank, der henviser til, at Nettos modsvar til konkurrenternes onlinemodeller først bliver rullet ud til hele landet omkring årsskiftet.

Mens kunderne hos eksempelvis Nemlig.com kan vælge ud fra et varesortiment med over 11.500 varer, vil Netto kun tilbyde 1.500 forskellige produkter online. Ifølge Martin Hasgard Olesen er idéen, at forbrugerne kan få leveret “de kedelige varer” automatisk, uden at de skal huske at bestille varerne.

Fillop, der bliver distribueret gennem Post Nord, vil selv stå for bestillingen af de produkter, som kunden på forhånd har udvalgt, og sende dem afsted i det tempo, som forbrugeren har valgt.

“Der er ikke andre, som tilbyder en automatisk opfyldning af forbrugernes køkkenskabe, så vi mener, at der er et hul i markedet,” siger Martin Hasgard Olesen, der tilføjer, at Netto er nødt til at følge med konkurrenternes onlinesats.

“Hvis vi skal have butikker i fremtiden, der passer til forbrugernes behov for friske varer og nemme løsninger, er der også behov for en løsning, der kan klare alt det andet.”

Prisen er en udfordring

Udmeldingen kommer blot en måned efter, at Coop udvidede koncernens onlinekoncept, så det bliver muligt for kunder i store dele af landet at få leveret varer ved hoveddøren, selvom de ikke er hjemme.

Ifølge en analyse, som analysefirmaet Aim Create har lavet for Salling Group, svarer 50 pct. af forbrugerne, at de gerne selv vil vælge ferskvarer, så de har kontrollen over friskheden af de varer, som de køber.

Samtidig viser en prognose fra efteråret 2018, at Retail Institute Scandinavia forventer en årlig vækst på ca. 15 pct. for onlinehandlen med dagligvare, som forventes at udgøre 12 mia. kr. i 2028.

Detailhandelsekspert Flemming Birch fra konsulenthuset Birch & Birch, mener derfor, at det giver god mening, at Netto går ind i nethandlen.

“Det passer rigtig godt ind i den udvikling, vi har set internationalt, hvor man bevæger sig mere og mere imod at sælge friske varer i butikken, men skubber de trivielle varer i baggrunden” siger han og tilføjer, at prisen for levering dog kan blive en udfordring for Netto.

“Det er en af de ting, som vi har set, at folk ikke er særligt tilbøjelige til at ville betale for, så det stiller nogle høje krav til ordningen,” siger han.