Nemlig.com vokser med 25 pct. og glæder sig over, at Amazon kommer

365462_16_9_large_820.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
09. jul 2018 KL.16:02
Personlig service. Indbydende fysiske butikker. Kundeklubber. Niche-specialisering. 

Strategierne for at differentiere sig over for den amerikanske e-handelskæmpe Amazon er mange. 

Hos net-supermarkedet Nemlig.com satser direktør Stefan Plenge hverken på fysiske butikker eller på at være en nichespiller. Derimod har Nemlig.com de seneste år udvidet sortimentet - senest med bl.a. bøger og måltidskasser.

Strategien har hidtil givet pote på toplinjen.

"Vi er meget tæt på at afslutte årsregnskabet, og jeg kan sige præcist, at vi vokser med 25 pct. i forhold til omsætningen sidste år," siger adm. direktør og medejer Stefan Plenge, der understreger, at han og medejer Anders Holch Povlsen er langsigtede investorer, der satser på at Nemlig.com skal vokse meget mere de næste år. 

Nemlig.com's profil som et velassorteret supermarked kan minde om Amazon, der også satser på et bredt sortiment. Men det bekymrer ikke Stefan Plenge, der er sikker på, at der er plads til begge spillere. Faktisk ser han det kun som et plus, hvis Amazon kommer til Danmark og sætter en dansk side og et fuldt logistik-netværk op. 

Kan I udgøre et reelt alternativ til Amazon?


"Det kan jeg love dig, at vi kan," siger Stefan Plenge. "Det er også årsagen til, at vi investerer så massivt. Det er for at være så godt rustet til fremtiden som overhovedet muligt. Uanset om det er Amazon eller andre store spillere, der måtte melde sig på banen."

Kamp om dagligvarekunder

Ud over at både Nemlig.com og Amazon satser på et bredt sortiment, falder Nemlig.com's kerneforretning, dagligvarer, sammen med et af Amazons helt store satsningsområder - nemlig dagligvarer. 

Amazon købte sidste år supermarkedskæden Whole Foods, og  allerede nu er Amazon begyndt at levere varer for Whole Foods, der også sælger produkter fra Amazon, bl.a. boglæseren Kindle. Amazons dagligvare-division blev tidligere i år slået sammen med leveringstjenesten Prime Now, der lover levering inden for to timer. 

Erhvervsmagasinet Fortune forventer, at Amazon kan overtage Walmart som den ledende forhandler af dagligvarer i USA i 2021. 

En af de helt store fordele ved at sælge dagligvarer er, at folk handler hyppigt, og det giver adgang til hyppig kundekontakt og rig mulighed for at indsamle data. Til gengæld er det en besværlig form for e-handel med mange temperatur- og data-følsomme varer, og i Danmark er marginerne lave og der er mange spillere inden for dagligvareområdet.

Amazon satser ligesom jer på dagligvarer. Bliver det ikke en udfordring, hvis de kommer til Danmark? 

"Når vi snakker dagligvarer, tror jeg ikke, at der kommer til at være én spiller, der vinder hele markedet," siger Stefan Plenge, der mener, at der vil være præferencer for forskellige typer af supermarkeder og brands.

"Så jeg ser både, at Nemlig.com og Amazon og også andre online supermarkeder godt kan eksistere samtidig."

Ser Amazon som en mulighed

Stefan Plenge peger bl.a. på, at alle de store supermarkedskæder i England også sælger online og trives, selvom Amazon også er meget store i England. 

Hvordan vil I så differentiere jer fra Amazon?

"Vi har bl.a. skabt et supermarked, der  har alle kategorier samlet på en adresse," siger Stefan Plenge med henvisning til, at Nemlig.com har et stort discount- og øko-varesortiment på Nemlig.com samt samarbejder med specialbutikker, bl.a. Perch's Te, Slagter Lund, Cofoco og Lagkagehuset.

Ville de specialbutikker også kunne sælge på Amazon?

"Det blander vi os ikke i. Det er op til de enkelte virksomheder," siger Stefan Plenge, der understreger, at han overordnet set vil være glad sig over, hvis Amazon kommer til Danmark. 

"Jeg ser det som en mulighed for, at danskernes lyst til at handle på nettet kun bliver endnu større, fordi der kommer flere muligheder. Det vil betyde, at danskerne bliver endnu mere opmærksomme på, at det faktisk er langt nemmere, bedre og billigere at købe sine dagligvarer på nettet end i fysiske butikker," siger Nemlig-direktøren.  

Så du er slet ikke bekymret for Amazon?

"Nej, jeg er ikke bekymret. Men jeg har respekt for dem. Det er en virksomhed, der i den grad har bevist, at de både kan og vil de lande, de går ind i. Men jeg er ikke bekymret," siger Stefan Plenge og peger på, at Danmark skiller sig ud fra flere af de andre lande, hvor Amazon har lanceret med et fuldt setup, f.eks. Tyskland.

Amazon skal slås for danske kunder

"Da Amazon kom ind i Tyskland i 2009, var online-handlen ikke særligt veludviklet.  Hvis Amazon kommer på markedet i 2019 i Danmark, vil det være et helt, helt andet marked, de møder," siger han og peger på, at det for rigtig mange danskere er ligeså normalt at handle online som i fysiske butikker, og at der er mange flere veludviklede online-butikker i Danmark, end der var i Tyskland i 2009.

"Det gør, at Amazon kommer til at skulle slås meget mere for kunderne i Danmark, end de skulle i 2009 i Tyskland. Jeg tror, at Amazon vil få det væsentligt sværere i de første mange år på det danske marked," siger Stefan Plenge.

Han peger desuden på, at mange danskere allerede har fuld adgang til Amazons udenlandske sider.

"Bare fordi siden ikke er oversat til dansk, tror jeg ikke det holder så mange danskere væk. At siden kommer til at være på dansk vil ikke få danskerne til at tænke: "Wauw, kan man nu også købe på en dansksproget side!"," mener Stefan Plenge. 

Fordel for rene netbutikker

Kommunikationschef i brancheorganisationen FDIH (hvor Nemlig.com er medlem) Henrik Theil mener, det er sandsynligt, at Amazon kan komme til Danmark i løbet af 2019 eller 2020.

Henrik Theil mener godt, at der kan være plads til både Nemlig.com og Amazon i Danmark.

"I de brancher, hvor Amazon hidtil er gået ind, har de ikke overtaget markedet 100 pct.," siger Henrik Theil. "Vores store frygt er, at de lægger en strategi ift. priser, service og forventninger, som er meget svær for andre at leve op til. De sætter simpelthen nogle niveauer og nogle retninger, som gør, at de fleste vil halse efter."

Han peger bl.a. på Amazons dagligvaredivision, Amazon Fresh, i USA, der har levering inden for to timer mod ekstrabetaling. Hos Nemlig.com kan man få sine varer leveret inden for fire timer.

"Stefan Plenge har en tilsvarende service, så han bliver ikke bliver presset," mener Henrik Theil.

Stefan Plenge ser det som en stor mulighed, at Amazon kommer til Danmark. Er du enig i det?

"I virkeligheden er det en forfriskende måde at anskue det på, og jeg er tilbøjelig til at give Stefan ret her," siger Henrik Theil og begrunder det med, at Nemlig.com er en rendyrket netbutik.

Virksomheder
"At vi får en spiller på banen, som flytter endnu mere handel over på nettet fra fysiske butikker, kan blive en fordel for butikkerne med e-handel. Men på den anden side, bliver det formentlig også trængsel i ringen i kampen om dagligvarekunderne," siger Henrik Theil og peger på, at flere af de store spillere, f.eks. Bilka, Coop m.fl. kan vælge at gå endnu mere aggressivt ind i nethandel.

Han forventer dog, at Amazon ikke vil gå ind i dagligvareområdet som det første, hvis de kommer til Danmark, bl.a. fordi, at det er svært at tjene penge.