MTG-chef har ingen alternativer klar efter fusionsfiasko: "Jeg er rigtig skuffet"

358396_16_9_large_359.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
13. feb 2018 KL.16:57

null

7. februar fik TDC’s adm. direktør Pernille Erenbjerg og MTG Nordics det første lille fingerpeg om, at flere års arbejde på en fusion kunne være i fare.

De to var på et road show nået til New York for på 50 møder over en håndfuld dage at overbevise investorer om det værdifulde i at fusionere de to selskaber.

En plan, som de på et stort anlagt pressemøde seks dage forinden havde offentliggjort i København - og som skulle resultere i en virksomhed, der på nordisk plan kunne stå stærkt i forhold til udenlandske konkurrenter som Netflix og HBO.

Hjemme fra Danmark modtog de den besked, at der åbenbart var lagt et købstilbud på TDC. Men at det var blevet afvist af TDC’s bestyrelse.

MTG sendte nyheden ud - TDC var underrettet

Mandag blev MTG så orienteret om, at der nu lå et nyt og højere bud på TDC. Og det fik MTG til at gå ud med en kortfattet – men klar – meddelelse til markedet om, at TDC havde trukket sig fra fusionsplanerne.

Først en lille halv time senere udsendte TDC så en ganske kort meddelelse om, at MTG-fusionen ikke ville blive til noget, hvis ellers aktionærerne valgte at takke ja til det nye og højere bud på televirksomheden.

Det utraditionelle forløb har mødt undren og kritik fra flere sider. Men ifølge MTG’s Anders Jensen havde TDC alle muligheder for at være på forkant med sin meddelelse til markedet mandag formiddag.

MTG havde nemlig på forhånd orienteret TDC om, at man fandt det rigtigt at udsende en meddelelse, oplyser direktøren og forklarer samtidig, hvorfor MTG’s udmelding var mere bastant og ikke rummede ordet "hvis".

"Der var jo en signifikant budpræmie," siger han om det højere bud fra det samme konsortium, der tidligere var blevet afvist af TDC’s bestyrelse.

"Derfor opfattede vi det som rigtigt at gøre, som vi gjorde," siger han her dagen derpå.

Rigtig skuffet

Hans egen reaktion på at se flere års arbejde gå i vasken, beskriver han sådan:

"Rigtig skuffet – men ikke bekymret. Vi leverede i 2017 det stærkeste resultat nogensinde. Viaplay er den hurtigst voksende streamingtjeneste i Norden og fik over 20 pct. flere kunder i 2017. Så nu er det business as usual."

"Men det er klart, at sammen med TDC kunne vi have investeret endnu mere i lokalt, nordisk indhold. Og sammen med TDC kunne vi være nået ud til ca. 10 mio. husstande i Norden. Vi kunne sælge mere til flere. Så det var simpelthen et spørgsmål om skala," siger Anders Jensen.

Han har ikke umiddelbart en plan B, der eventuelt kunne resultere i en fusion med et andet, nordisk teleselskab. Og der har heller ikke være kontakter hverken den ene eller den anden vej, efter den hektiske mandag, oplyser han.

Har ikke tænkt i alternativer

"Helt ærligt, så har vi heller ikke tænkt i alternativer. Man er jo hundrede procent inde i det, man tror på. Og aftalen med TDC var jo en strategisk mulighed for os. Det er ikke, fordi vi er ude på at sælge vores forretning," siger han.

Bliver resultatet det forventede – nemlig at TDC bliver solgt til et konsortium - så ligger der en aftale om et såkaldt break fee.

Det vil sige, at TDC skal hoste op med nogle millioner for at løbe fra aftalen. Men det bliver i den store sammenhæng ikke et voldsomt beløb.

"I Norden har vi ikke tradition for store break fees. Jeg ved ikke, hvor stort det ender med at blive, men vi taler om en tocifret millionbeløb," siger MTG-chefen.

Kan man forestille sig, at I på et tidspunkt kan genbruge alt jeres forarbejde i forhold til en anden fusionspartner?

"Det har vi ingen planer om lige nu. Men vi har vist, at vi tror på konvergens, konsolidering og nye forretningsstrukturer. Og vi tror stadig på, at der i Norden kan skabes et reelt alternativ til f.eks. Netflix og HBO," siger Anders Jensen.

Skeptiske aktionærer

Mens mange aktionærer var skeptiske og måske ikke helt kunne se det geniale i fusionen af TDC og MTG, så var det egentlig ikke så vanskeligt at overbevise de professionelle investorer på de to topchefers road show.

Det er i hvert fald Anders Jensens vurdering – selv om man i f.eks. USA og Storbritannien måtte sammenligne sig selv med lokale virksomheder for at forklare, hvad TDC og MTG kan hver især. Og ikke mindst, hvad de forventede at kunne efter en fusion.

Det forklarede I ærlig talt ikke knivskarpt på jeres fælles pressemøde 1. februar. Kan du ikke prøve igen?

"Ud over at investere mere i lokale produktioner, ville vi gerne give forbrugerne et avanceret frit valg, hvor de kunne plukke de tv-kanaler, sportsbegivenheder og lign., som de var interesserede i. Og det ville vi så kombinere med tjenester som mobil, bredbånd etc.”

Lige nu ser det jo ud til, at jeres romance med TDC er et totalt overstået kapital. Hvis TDC nu ikke bliver solgt, kunne man så forestille sig, at I kunne finde sammen igen?

"Det ser ikke sandsynligt ud. Men man skal aldrig sige aldrig. De er velkomne til at ringe til os," siger Anders Jensen.