Mobil genistreg eksploderet på Roskilde

261360_16_9_large_332.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
06. jul 2013 KL.11:05

En lille ide har med eksplosiv fart vokset sig stor for tre DTU-studerende. Deres mobile batterier er blevet så stort et hit på Roskilde Festival, at investorer har postet millioner i projektet. Nu er ambitionerne blevet rigtig høje.

Konceptet er enkelt: Et mobilt batteri, som man kan slutte til sin smartphone, så man ikke skal undvære telefonen, når den skal lade op. Og i alt sin enkelhed, er konceptet blevet en succes.

"Det er stadig sjovt, men det er blevet langt mere professionaliseret." Trygve Aabye Dam, stifter, Volt

Det er kun andet år i træk, at brødrene Trygve Aabye Dam, Tobias Aabye Dam og deres kammerat Rune Schostag Nielsen har taget deres mobilopladnings-ide, Volt, med på festival.

Men i mellemtiden er ideen blevet til en forretning. De tre unge mænd har fået 27 ansatte, aftaler med op mod 19 andre europæiske og danske festivaler og hente 3 mio. kr. hos forskellige investorer.

"Det er ikke bare for sjov længere. Det er stadig sjovt, men det er blevet langt mere professionaliseret," fortæller Trygve Aabye Dam.

Fra 1000 til 10.000

Sidste år brugte 1000 festivalgæster deres Volt-batterier og basen var en campingvogn. I år er der tre containere på festivalen, 130 frivillige og nok batterier til at betjene 10.000 festivalgæster.

"Det er et lidt større arbejde end sidste år, men det er selvfølgelig sindssygt spændende. Og det giver en masse erfaring, som vi ikke lige får med en studieopgave," siger Trygve Aabye Dam.

Det der med at arbejde er han ikke fremmed over for. Det sidste år er studierne på DTU sat på hold, og de tre stiftere har arbejdet nærmest i døgndrift i en københavnsk kælder på at få så mange aftaler med nye festivaller som muligt. Da de først kom, begyndte investorerne også at melde sig, og Volt kunne rykke op i et kontorfællesskab og begynde at ansætte hjælp.

Skabt netværket

Roskilde Festival har betydet meget i historien om Volt, fortæller medstifteren.

"De har været med til at skabe netværket til andre festivaller. Det har givet os noget tyngde, så vi ikke bare kom som et lille firma med en god ide. Det har været et kvalitetsstempel at have en stor spiller som Roskilde om bord," siger han.

Arbejdet fra at være en lille biks til en lidt større forretning er hårdt, indrømmer han.

"Det er det. Men det er det hele værd, når folk bruger og roser vores løsning, og kalder det den bedste festivalopfindelse siden dåsemakrellen," siger Trygve Aabye Dam.

Videre ud i verden


Det stopper ikke her, håber han og resten af Volt-gruppen.

"Festivalmarkedet er jo sæsonpræget, og vi vil gerne have, at det her bliver en bæredygtig løsning, som vi kan leve af på lang sigt,” siger han.

Derfor er de tre stiftere begyndt at se nærmere på markedet for konferencer herhjemme. Og efter det er næste stop Kenya. Målet er at lave strøm til folk, der ikke har adgang til strøm, men har adgang til telemaster.

"Vi i gang med finde ud af, hvordan de modeller, vi bruger i år, men ikke skal bruge næste år, kan skabe værdi i off-grid landsbyer i Kenya. Vi ønsker at forlænge produktets levetid og ikke bare få skrot ud af de brugte batterier fra denne sæson," siger Trygve Aabye Dam.