Midtjysk iværksætter sælger populær fartkontrol-app for millionbeløb

342063_16_9_large_717.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
21. mar 2017 KL.17:49
For fem år siden brugte Martin Bay Pedersen en halv dag på at udvikle første version af app'en Fartkontrol.nu - nu gør selvsamme app den 36-årige iværksætter fra Herning til millionær.

Martin Bay Pedersen har nemlig solgt app'en, hvor bilister kan advare og få besked om fartkontroller på de danske veje, for et "pænt, encifret millionbeløb".

"Lige siden app’en fik succes, har der været interesserede købere, men det var først nu, at jeg fandt én, som kunne tilbyde en samlet pakke, jeg var tilfreds med," fortæller han.

Allerede som teenager begyndte Martin Bay Pedersen at lave hjemmesider og siden apps, og flere af dem har han solgt.

Men Fartkontrol.nu er hans ubetinget største salg, fastslår han.

"Den første version af app'en tog mig en halv dag at lave, og så var den ude. Der var mange, der var glade for den, men den helt store succes kom først i 2015," fortæller Martin Bay Pedersen.

Flere fotovogne gav boom

I 2015 gik politiet nemlig i offensiven over for fartbøller og gik fra 25 til 100 fotovogne på de danske veje.

Det fik for alvor danske bilisters øjne op for hjælpemidler til at overholde farten.

"Fra den ene dag til den anden eksploderede det. Det betød, at det gik fra et fritidsprojekt til fuldtidsbeskæftigelse. Jeg sagde mit programmørjob op, fordi jeg kunne tjene penge på den, nu hvor antallet af brugere var mere end tidoblet," fortæller Martin Bay Pedersen.

I dag er app'en blevet downloadet over én million gange, og den har i øjeblikket mere end 400.000 brugere pr. måned.

Opfinder bag købet

Køberen af den populære app - der er gratis, men har tilkøbsfunktioner og giver mulighed for at donere et beløb, hvis man undgår en bøde - lå lige til højrebenet.

Det er nemlig den nordjyske ingeniør og opfinder Freddy Sørensen, som Martin Bay Pedersen har samarbejdet med i godt et års tid.

"Da jeg for to år siden så, hvordan Fartkontrol.nu fungerede, tænkte jeg, at det kunne jeg gøre smartere, fordi jeg er inkarneret opfinder," siger Freddy Sørensen.

Problemet med en fartkontrol-app på smartphone er nemlig, at den for det første skal startes op, før den kan give besked.

For det andet kan det være bøvlet og farligt som bilist at skulle rode med sin telefon, når man vil give besked om en fartkontrol.

Det problem satte Freddy Sørensen sig for at løse.

Vil foreløbig køre den videre

Han har således opfundet en lille enhed, kaldet Saphe, som man sætter op øverst i forruden på sin bil.

Den er via bluetooth forbundet til din smartphone, og en tilhørende app starter op automatisk og bipper, når en fartkontrol nærmer sig. Samtidig kan du også via en knap på enheden give besked, når du opdager en fartkontrol.

De to iværksættere har det sidste års tid samarbejdet om at dele data, så brugere af Saphe kan give og få besked om fartkontroller via Fartkontrol.nu-app'en og omvendt.

Freddy Sørensen har solgt mere end 80.000 Saphe-enheder og valgte at slå til, da han fik tilbuddet om at købe Fartkontrol.nu.

"Hvis nogle andre købte app’en, så vidste jeg ikke, hvad der skete på markedet. Hvis de ville gøre den til en betalingsapp, ville det bare være sværere at få folk til at købe en Saphe," siger køberen.

Satser på madspildskoncept


Freddy Sørensen vil således fastholde Fartkontrol.nu som en gratis app med visse tilkøbsfunktioner.

"Indtil videre kører Saphe og Fartkontrol.nu videre hver for sig, mens vi så arbejder på en ny app, der skal få begge ting til at smelte sammen. Men der skal altid være en gratis app," understreger den nordjyske iværksætter og opfinder.

Martin Bay Pedersen har de seneste år måttet knokle på at holde Fartkontrol.nu ved lige, men har nu valgt at sælge app'en for at kaste sig over andre projekter.

"Det er kommet lidt bag på mig, hvor meget arbejde der har været med tilpasning af algoritmerne og sådan. Når man lige pludselig har en million downloads og rigtig mange brugere, så skal der laves noget avanceret backend og noget håndtering af de her enorme mængder data, så det har jeg brugt rigtig, rigtig lang tid på i flere år nu," siger den 36-årige iværksætter, der også har måttet bruge lang tid på løbende supportopgaver på app'en.

Videre til nye projekter

"Så jeg sælger primært, fordi jeg vil prøve noget nyt. Det spændende for mig er at skabe succesen, og så kan jeg godt afsætte den uden for mange tårer i øjenkrogene og komme videre til næste projekt."

Næste projekt har Martin Bay Pedersen i øvrigt allerede fuld gang i.

Han står bag Redmaden.dk, en tjeneste der skal være med til at reducere madspild, ved at brugerne kan købe overskydende mad fra restauranter lige før lukketid.

Martin Bay Pedersen er dermed oppe mod et lignende koncept, Too Good To Go, som startede op nogenlunde samtidig med Redmaden.dk.

Etisk skifte

Men i slutningen af sidste år vakte Too Good To Go opsigt ved at hente en investering fra nogle opsigtsvækkende investornavne i form af rengøringsbossen Birgit Aaby, Endomondo-stifter Mette Lykke og it-rigmanden Preben Damgaard.

"Vi fokuserer på restauranter, der sætter mad til salg manuelt hver aften afhængigt af, hvad de har tilovers," siger Martin Bay Pedersen, der med glæde tager konkurrencen op på området.

"Vi har stille og rolig fremgang med omkring 80 restauranter nu og mange tilfredse kunder samt et system, der fungerer."

Om ikke andet så er han med salget af Fartkontrol.nu sluppet for mange kritiske spørgsmål og bemærkninger.

For apps som Fartkontrol.nu - såvel som den store konkurrent Trafik Alarm og mange Facebook-grupper, hvor folk advarer om fartkontrol - deler vandene: Hjælper det bilister med generelt at huske på at overholde fartgrænser og køre pænere? Eller holder de mest af alt hånden over fartbøller, så de ved, hvornår de med ro i sindet kan træde klampen i bund?

"Ofte var det en kamp for mig at forklare, at appen altså ikke var et værktøj til folk, som ville køre hurtigt og ulovligt. Men med Redmaden er der ingen tvivl. Det er 100 pct. positivt fra alle kanter. Det gavner miljøet, gavner restauranterne og gavner kunderne," understreger Martin Bay Pedersen.