McDonald's fik lynhurtigt udsolgt: Mejerigiganten Arla har succes med et alternativ til burgerbøf

393188_16_9_large_494.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
30. dec 2019 KL.16:01
Midt i højsæsonen for flæskesteg og medister har mejerigiganten Arla lige før jul lavet et lucky punch med et kød-alternativ til Mcdonald’s i Sverige.

Erstatningen for bøffen i burgeren kaldet Crispy Cheese er en ost, som blev fortæret i så store mængder, at Mcdonald’s og Arla på ingen tid blev spist ud af huset.

“Der blev lynhurtigt udsolgt. Nu skal vi lige se, hvordan det udvikler sig. Men har produktet virkelig ramt noget i Sverige, så er det da oplagt, at vi vil tilbyde det til detailhandelen – også i Danmark. Og det kommer i det nye år i vores foodservice herhjemme,” oplyser Arla Danmarks direktør, Jakob B. Knudsen.

Successen med en bøf-erstatning får Arla på et tidspunkt, da mejerikoncernen kæmper med at finde ud af, hvor den vil placere sig i forhold til den omsiggribende interesse for plantebaserede fødevarer og kødalternativer.

Der er tale om et stærkt voksende og derfor interessant marked.

“Vi har set årlige vækstrater på 30-40 pct. Stigningstakten begynder at flade lidt ud, fordi der kommer mere volumen på. Men der sælges flere og flere varer, og vi kommer til at sælge mere i 2020 end vi har gjort i 2019,” siger analysechef Lars Aarup, Coop.

Det er svært præcist at afgrænse, men ser man på markedet for vegetariske retter – som i analysechefens definition er produker, hvor der findes et ikke-vegetarisk alternativ som mælkedrikke, plantefars og -pølser osv. – anslår Lars Aarup, at det i Danmark udgør omkring 300 mio. kr. årligt og altså er stærkt voksende.

Statistikkerne er usikre, men det estimeres af Statista, at alene markedet for plantebaseret kød i 2018 globalt var på 10 mia. dollars og i 2026 vil være tre gange så stort.

“Væksten er kraftig. Flere og flere, især blandt unge, vil spise mindre kød. Og man skal heller ikke undervurdere betydningen af, at udbuddet af kødalternativer i mange år har været læsterligt ringe i Danmark. Så mange har hidtil spist meget mere kød end de ellers ville gøre. Større tilgængelighed og bedre kvalitet øger forbruget,” siger generalsekretær Rune-Christoffer Dragsdahl, Dansk Vegetarisk Forening.

LÆS OGSÅ: "Større mediedækning end salg i butikkerne"

Arla er så småt i gang

Arla, hvis kerneråvare jo er komælk, er så småt i gang indenfor de plantebaserede fødevarer. Som del af et et lukrativt partnerskab med Starbucks laver Arla således allerede uden brug af komælk overhovedet en mandelkaffedrik.

Arla laver også i dag en drik med laktosefri mælk og havre.

Der kommer helt sikkert flere kaffedrikke med plantebaserede mælkealternativer. Det har chefen for Arlas marketing og innovation Hanne Søndergaard tidligere slået fast.

Det ser hun slet ingen problemer i, selv om formanden for Danske Mælkeproducenter, Kjartan Poulsen, har peget på, at andelsselskabet skal være helt stensikker på, at det er en overskudsgivende aktivitet. Plantedrikke konkurrerer jo mod bøndernes komælk.

LÆS OGSÅ: Penge tjent på "ostebøf" tæller med

“Interessen for plantedrikke er kraftigt stigende. Vi har et stærkt produktionsapparat, logistik osv., så vi har mulighed for at lave en god forretning på dette felt,” har Hanne Søndergard sagt til Børsen.

Landedirektør Jakob B. Knudsen vil ikke ud med detaljer om Arlas ikke helt færdige planer for at fange vegetarer - og måske især fleksitarer, der gerne måske nogle dage om ugen vil have andet end kød.

“Vi arbejder seriøst med det for at finde vores vej ind på markedet og vores plads. Vi kigger på alle muligheder – både drikke og andre fødevarer. I år kommer vi ikke med noget. Men jeg håber da bestemt, at det bliver i 2020. Det er planen,” siger han.

Mange er i gang rundt om. Mejerierne Thise og Naturmælk er begge klar til at lave plantebaserede produkter, og Orkla-ejede danske Naturli’ vokser stærkt med plantefars.

Men også internationalt er der gang i udvikling og salg af kødalternativer. F. eks. har Bill Gates sammen med den store kødkoncern Tyson investeret i Beyond Meat og sammen med fødevaregiganten Cargill i Memphis Meats.

LÆS OGSÅ: Interesse fra dansk McDonald's