Mærsk samler ledelse af nordiske havneterminaler

389224_16_9_large_888.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
10. okt 2019 KL.12:48
Opdateret 11. oktober kl. 09,37 med information om Göteborg-direktørens nye funktion.

Mærsks havnedivision APM Terminals samler nu de to dominerende containerterminaler i Norden, henholdsvis i Aarhus og Göteborg, under en samlet ledelse.

Ny ansvarlig chef for APM Terminals Nordics bliver en af havnedivisionens mest garvede veteraner, Dennis Lenthe Olesen.

Han har arbejdet for Mærsk siden 1991 og har en omfattende erfaring med drift af containerterminaler. Han har været chef for flere af APM Terminals vigtige og store havne i bl.a, Belgien og Marokko, og han har herudover haft centrale roller som regional og global driftschef.

Nu skal han skabe yderligere synergier mellem havnene i Danmark og Sverige. Begge havne har det til fælles, at de udgør en afgørende gateway til de to markeder, hvor langt størsteparten af landenes container- og skibsbårne import og eksport går igennem de to havne.

Aarhus-havnen nyder især godt af, at kæmpeeksportører som Arla og Danish Crown samt store vareimportører som Salling Group og Jysk har hovedsæder og centrallagre tæt ved den jyske havn.

Den hidtidige direktør for APM Terminals Aarhus, Steen Davidsen, fortsætte i en rolle som global driftsrådgiver med reference til chefen for havnedivisionens Europa-region. Han har ligesom sin afløser i Aarhus en omfattende karriere med ansvar for en række vigtige terminaler i ind- og udland.

Også den svenske containerhavn har en afgørende rolle for landets eksport. Det antages, at op mod 60 procent af Sveriges velvoksne industrieksport går via Göteborg-havnen.

Den var indtil for få år siden kommunalt ejet og drevet, men APM Terminals vandt retten til at privatisere og drive den svenske eksporthavn i 2011. Skiftet fra offentlig til privat drift var ikke uproblematisk - både shippingkunder og fagforeninger har på forskellig vis siden overtagelsen ytret misfornøjelse med Mærsks kunde-politik, medarbejderpolitik og priser.

Den hidtidige chef for den svenske havn, Henrik Kristensen, skal fremover være chef for global drift med reference til havnedivisionens øverste driftsansvarlige direktør. Han har også en 35 år lang veterankarriere med erfaring som både skibskaptajn, sikkerhedschef og direktør for en række vigtige terminaler i flere lande.