Mærsk får gigantisk grøn kassekredit: Renten er bundet op på CO2-udslip

396674_16_9_large_701.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
25. feb 2020 KL.16:17

A.P. Møller-Mærsk har indgået en aftale med 26 banker, som giver transportgiganten en løbende kreditfacilitet på 5 mia. dollar, svarende til 34,5 mia kr.

Som noget helt specielt vil rentemarginalen løbende blive justeret i forhold til, hvordan A.P. Møller-Mærsk lykkes med at opnå sit mål om at reducere CO2-udledningen pr. transport med 60 pct. i 2030.

”Vi er fast besluttede på at opnå vores endelige mål om at blive fuldt CO2-neutrale i 2050, og denne aftale er endnu et skridt som skal gøre os i stand til at levere på vores ambition,” siger Henriette Hallberg Thygesen, adm. direktør for Fleet & Strategic Brands og medlem af koncerndirektionen i Mærsk, i en pressemeddelelse.

”På grund af levetiden på vores flåde, bliver vi nødt til at finde nye og bæredygtige løsninger til at drive vores skibe inden for de næste ti år. For at realisere vores ambitiøse løfte går vi i partnerskab med forskere, myndigheder, teknologi-udviklere, kunder, energileverandører, og nu også banker,” fortsætter hun.

Kapløb mod tiden

Dermed henviser hun til, at nye containerskibe typisk har en afskrivningstid på 25-30 år. Derfor skal de første CO2-neutrale skibe senest være at finde på verdenshavene om ti år, hvis industriens ambition om at halvere udslippet af drivhusgasser i 2050 skal lykkes. 

Her er Mærsk imidlertid endnu mere ambitiøs, og verdens største containerrederi stiler efter at blive 100 pct. CO2-neutral om tre årtier. I løbet af det seneste årti har man på Esplanaden allerede investeret mere end 17 mia. kr. i bæredygtig innovation. 

Der er tale om et kapløb mod tiden, da der på nuværende tidspunkt hverken findes teknologi eller brændstofløsninger til at nå målet. Mærsk har tidligere slået på tromme for et bredt samarbejde på tværs af industrier, og sidste år indtrådte selskabet i Getting to Zero-koalitionen. Foruden flere globale rederier har samarbejdet også deltagelse af energikæmper som Shell og en bred vifte af storbanker, bl.a. Danske Bank og Citigroup. 

Den nye kreditfacilitet er den første efter A.P. Møller-Mærsk opnår, efter koncernen ændrede strategi i 2016. Her besluttede man at opsplitte konglomeratet og sælge de olierelaterede selskaber for udelukkende at fokusere på at blive en integreret transport- og logistikvirksomhed. 

Kan forlænges

Den såkaldte ”revolving credit facility”, eller ”revolver”, har en løbetid på fem år og kan forlænges med to år. Den afløser en eksisterende kreditfacilitet på 5,1 mia. dollar, der udløber til næste år. Den har Mærsk i øjeblikket ikke trukket på, da både den eksisterende og den nye kreditramme er en del af koncernens løbende likviditetsreserve.

Mærsk oplyser ikke, hvad rentemarginalen på den nye facilitet er, eller hvor meget marginalen kan ændre sig i forhold til den fremtidige CO2-udledning.

De 26 banker bag kreditfaciliteten kommer fra hele verden.

”Vi har modtaget stærk støtte fra de globale banker vi har relationer med. Denne facilitet var væsentligt overtegnet, og vi er tilfredse med vilkårene for den nye facilitet. Men den nye facilitet har vi forlænget langtidsprofilen på vores finansielle forpligtelser, og samtidig forbundet dem til vores bærdygtigheds-forpligtelser,” lyder det fra Henriette Hallberg Thygesen.

Disse banker deltager i syndikatet bag kreditfaciliteten:

Mandated lead arrangers:

• Banco Santander, London
• Bank of America Merrill Lynch
• Barclays Bank
• BNP Paribas
• Citibank, London
• Commerzbank
• Crédit Agricole
• Danske Bank
• Deutsche Bank
• Handelsbanken
• HSBC France
• MUFG
• Nordea
• SEB
• Standard Chartered

Lead arrangers:
• BBVA London
• DNB
• Industrical and Commercial Bank of China, Bruxelles
• ING
• JP Morgan Securities
• Mizuho Bank
• Morgan Stanley
• Natwest Markets
• Sumitomo Mitsui Banking
• Société Générale
• Standard Bank South Africa