Maersk.com omsætter for 135 milliarder: "Det er et af verdens største websites"

391367_16_9_large_958.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
16. nov 2019 KL.13:46
Den digitale omstilling er i fuld gang hos A.P. Møller-Mærsk, og det sætter præg på forretningsgangene. 

Modsat tidligere, hvor man typisk greb knoglen for at bestille en container hos Danmarks største virksomhed, foregår langt størstedelen nu online. 

"Vi arbejder på at digitalisere måden, vi gør forretning med vores kunder på, og at gøre Maersk.com til vores transaktionsplatform. Her omsætter vi for 20 mia. dollar, og det er et af verdens største websites, selvom det kan være lidt svært at forstå i Danmark," sagde Søren Skou fredag på et pressemøde i forlængelse af regnskabet for tredje kvartal. 

Mærsk ændrede i september 2016 strategi fra at være et konglomerat til at arbejde sig hen mod et integreret transport- og logistikselskab. 

Et af nøglemålene er at øge omsætningen uden for de havbaserede forretninger, der i dag tegner sig for omkring 70 pct. at toplinjen i koncernen. Som et led i dette har man etableret en venturearm under navnet Maersk Growth, der har til formål at finde og investere i relevante startups. 

I løbet af de seneste 18 måneder har Maersk Growth skudt penge i 16 transport eller logistikbaserede virksomheder, og venturearmens leder, Stune Stilling, rapporterer direkte til Søren Skou. 

"Growth har en kultur og måde at gøre tingene på, som er meget anderledes, end det vi har gjort før," konstaterer Søren Skou. 

Indtil videre er blockchain-platformen Tradelens den største satsning, som er sprunget ud af Maersk Growth. Gennem avanceret matematik og algoritmer fjerner den bunker af omkostningstungt papirarbejde, når en container transporteres rundt i verden.