Lundbeck får godkendt migrænemiddel i USA: Skal konkurrere mod tidligere topchef

396465_16_9_large_39.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
22. feb 2020 KL.11:32

Der har været stor skepsis om potentialet for det migrænemiddel, Vyepti, som Lundbeck har købt for omtrent 13 mia. kr. i USA, men nu er det godkendt, og selskabet skal bevise, at handlen var god for selskabet og aktionærerne.

Lundbeck skal nu konkurrere mod kæmper som Eli Lilly, Amgen og israelske Teva Pharmaceuticals med den tidligere Lundbeck-topchef Kåre Schultz i spidsen. Alle fire har udviklet et migrænemiddel i den nye klasse af CGRP-midler, som har vist sig at have langt bedre effekt end eksisterende behandlinger.

Målgruppen for Lundbeck er de 85 pct. af patienterne, der i dag er diagnosticeret med migræne og i behandling med de ældre typer af lægemidler.

"Der er en kæmpe mulighed for vækst i det marked," sagde Deborah Dunsire, adm. direktør Lundbeck tidligere i februar.

Hun mener ikke, at det spiller nogen rolle, at der allerede er tre rivaler på markedet, for der vil være rigeligt plads til alle fire konkurrenter.

Markedsføring og bekvemmelighed

Fra Israel siger Kåre Schultz, at markedet vil vokse over de næste ti år, og han venter, at det i stigende omfang vil blive drevet af praktiserende læger.

“Det vil sige, at der selvfølgelig er en effekt af hvor meget markedsføring man laver, og hvor stor en salgsstyrke har man,” siger Kåre Schultz, adm. direktør i Teva Pharmaceuticals.

Han vurderer, at Teva kan få en markedsandel på 25 pct., og at bekvemmelighed vil være et væsentligt argument i kampen om patienterne.

Lundbecks lægemiddel er målrettet specialister, da det kræver, at patienten behandles hos lægen og sidder med drop en halv times tid, og det har været en væsentlig faktor i investorer og analytikeres skepsis for om lægemidlet kan vinde indpas i markedet.

Patienter er ligeglade

Lundbeck har undersøgt markedet og interviewet læger og patienter og fundet frem til, at patienterne sådan set er ligeglade med om behandlingen kommer i en sprøjte, en pille eller via drop, som Lundbecks behandling.

"De ønsker lindring, og kan man forebygge fremtidige anfald, så vil patienterne have det, og de vil have det hurtigt," har Peter Anastasiou, koncerndirektør med ansvar for Lundbeck i Nordamerika konkluderet.

Analytikere har bredt været enige om, at Lundbeck måtte købe sig til ekstra vækst, men der har været tvivl om hvorvidt Lundbecks ambition om at gøre Eptinezumab til et blockbustermiddel med et salg over 1 mia. dollar (6,9 mia. kr.) bliver opfyldt.

“Det kan være vanskeligt at differentiere sig, når Lundbeck er oppe mod big pharmas muskler," har Peter Welford, der er biotekanalytiker i den amerikanske investeringsbank Jefferies tidligere påpeget.

Hos den schweiziske bank UBS mener analytiker Thomas Leuchten, at Lundbeck blot skal nå et salg på over 500 mio. dollar med lægemidlet, før end opkøbet af Alder Pharmaceuticals har betalt sig for Lundbeck.

Gennemsnittet af analytikere regner med, at lægemidlet i 2025 vil være nået et årligt salg på 3,8 mia. kr.