Lille dansk startup skal orkestrere en af verdens største reklamekampagner ved OL i Tokyo

386858_16_9_large_948.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
01. sep 2019 KL.10:01
Den knap to år gamle startup i reklame- og medieverdenen Mano er kommet flyvende fra start.
De spillede en central rolle som koordinator af en kæmpe reklamekampagne for kosmetikfirmaet Olay ved den amerikanske fodboldfinale Super Bowl i februar, som også er et verdensmesterskab for reklamebranchen.

Det blev en kæmpesucces for Olay, der for første gang vovede at satse mellem 100 og 130 mio. reklamekroner ved Super Bowl, som gerne ville have flere kvindelige seere. Satsningen indeholder dels reklameindslag under selve kampen, men understøttet af en ca. tre uger lang kampagne på et væld af medier.

Nu er Mano også hyret til at koordinere Procter & Gambles enorme reklameindsats ved OL i Tokyo i 2020. Forberedelser er gået i gang.

Det fortæller de to stiftere af Mano Jakob Stigler og Thor Otar.

De forlod for to år siden deres gode job i den amerikanske mediegigant AOL’s nordiske organisation for at starte egen nichevirksomhed.

Forhindrer spild af reklamekroner

“Vi kunne se, at annoncørerne taber rigtig mange penge, fordi de typisk shopper tre steder, når de vil have et budskab ud. De betaler dels for at få indsigt, inden de kontakter først reklamebureauer og derefter mediebureauer. Men de tre instanser taler ikke samme sprog. Ofte arbejder de i hver sin retning. Så er risikoen for at tabe penge i store reklamekampagner meget høj,” siger Thor Otar.

Annoncørerne har indset, at ved at koordinere indkøbene de forskellige steder, kan de effektivisere, spare penge og komme hurtigere på markedet med deres budskaber. Derfor er der er plads til Mano, forklarer de to stiftere.

“Reklame er gået fra at være noget, man viste på TV, til at man helst skal involvere brugerne i enhver reklame, ellers går de andre steder hen.”

“Under Super Bowl ved man, at der er 50 til 60 andre store annoncører, der også vil have fat i forbrugerne, uanset om de sælger øl eller bildæk. Derfor skal man være indstillet på at vinde kampen om forbrugerne, ellers spilder man sine penge på noget, der ikke har gennemslagskraft,” forklarer Jakob Stigler.

Foreløbig har de nichen for selv på verdensplan.

Deres succes tog for alvor fart, da de fik Procter & Gamble som kunde i biksen, og som stadig er den absolut største kunde. P&G ejer også brandet Olay, som blev promoveret ved Super Bowl samt fire andre globale brands, som Mano også arbejder for.

Carlsberg er ny kunde hos Mano

Men med i kundeporteføljen er også Ikea og senest amerikanske Pampers og danske Carlsberg Global.

“Vi prioriterer de store globale kunder og projekter, hvor der er meget på spil, fordi vi ved, at her kan vi gøre en forskel. Og vi sørger for ikke at tage munden for fuld,” siger Thor Otar.

Han oplyser, at Mano siger nej til mere end hver tredje kunde, der henvender sig. Alligevel er firmaet vokset med 25 pct., siden starten for to år siden. Og uden at få investorer eller kapital ind i virksomheden, der nu tæller 14 ansatte

Mano forventer en omsætning i det forskudte regnskabsår 2019/20 på 16 mio. kr.

stho@borsen.dk