Lars Larsen-arving vil ikke bare være den nye Mr. Jysk: "Jeg behøver ikke at blive kendt på den måde"

396874_16_9_large_27.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
28. feb 2020 KL.12:01

For Jacob Brunsborg, Lars Larsens søn, er det vigtigt, at næste generation i familievirksomheden ikke kommer til at fylde lige så meget, som stifteren tidligere gjorde. 

Sådan fortæller han i et interview til Finans

Efter Jysk-stifteren Lars Larsen gik bort i august 2019, stod Jacob Brunsborg først i køen til at overtage virksomheden.

Da dynekongen blev alvorligt syg i juni 2019, fik sønnen pludselig formandsposten i familievirksomhedens bestyrelse. 

Han har forståelse for, at han resten af livet vil blive sammenlignet med sin far, især pga. Lars Larsens massive deltagelse i virksomhedens reklamekampagner, men for ham er det vigtigt med en ny start, så han ikke bare bliver den nye Mr. Jysk. 

"Siden 1987, da jeg var 15 år, og min far blev verdenskendt i Danmark med den første Jysk-reklame på tv, blev han genkendt i lufthavne, når vi skulle på charterferier og alle andre steder. Mange ville altid tale med ham. Det har nok fået mig til at reagere ved ikke at have et ønske om at være en offentlig skikkelse, da det jo ikke altid var ubetinget sjovt. Min far brugte sig selv i forretningen. Han gjorde med det os andre en meget stor tjeneste, som vi er ham taknemmelige for. Men jeg behøver ikke at blive kendt på den måde," siger han til Finans. 

Mere end dyner og puder

I interviewet lægger Jacob Brunsborg stor vægt på, at familiens selskab er Lars Larsen Group, som Jysk hører under, men som derudover ejer bl.a. møbelkæden Ilva, Bolia.com og møbelproducenten Actona.

Seks af selskaberne uden for koncernens Jysk-kerne måtte samlet indkassere et underskud på 74 mio. kr. i 2019, det var bl.a. golfbilproducenten Garia, cashback-selskabet Eovendo og Letz Sushi, som alle tabte tocifrede millionbeløb sidste år. 

Fra hovedsædet i Brabrand kunne Jacob Brunsborg se sit selskab Himmerland Golf & Spa Resort tabe 14 mio. kr., golftøjproducenten Backtee 3 mio. kr., og hotellet og restauranten Ferdinand i Aarhus lande et minus på 3 mio. kr.

Lars Larsen Groups skuldre er dog brede nok til at håndtere de udfordrede virksomheder.

I årsregnskabet for 2018/2019 landede familievirksomheden et resultat før skat på 3,7 mia. kr., hvilket er 3,9 pct. bedre end forrige regnskabsår.

Jacob Brunsborg har ambitioner om, at investeringerne udover sengetøjslageret skal vokse hastigt i fremtiden og blive en større del af forretningen, selvom Jysk-kæden fortsat skal vokse i samme tempo. Målet er at åbne 2000 nye butikker, så kæden runder 5000 butikker.