Konkurrent trækker på skuldrene over nyt Coop-initiativ: "Mig bekendt er hovedparten af alle gadedøre aflåste i København"

385924_16_9_large_710.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
13. aug 2019 KL.14:32
Coop har præsenteret et nyt initiativ, som skal gøre detailgiganten til københavnernes foretrukne online-supermarked.

Fremover vil kunderne i Storkøbenhavn have mulighed for at få leveret varer, selvom de ikke er hjemme. For beboere i etageejendomme kræver det, at chaufføren kan få adgang til opgangen. Denne mulighed har kunderne i resten af landet i forvejen.

Kommerciel direktør i Coop, Morten Viktor, forklarer, at onlinekrigen, som Coop selv kalder det, handler om at vinde forbrugernes digitale gunst.

”Vi kan se fra bl.a. England, at der bliver skabt præference for den, du køber dagligvarer fra online. Så det er en kamp om fremtidens marked,” siger han.

Én direkte konkurrent

Morten Viktor lægger ikke skjul på, at der særligt er én anden spiller på markedet, som Coop med det nye initiativ håber at distancere i krigen om det københavnske marked.

”Vores største konkurrent lige nu er jo Nemlig.com,” siger han.

Nemlig.com tilbyder på nuværende tidspunkt udelukkende levering af dagligvarer, hvis kunden er hjemme til at modtage pakken.

Morten Viktor har dog en anbefaling til konkurrenten, i det han kalder en kærlig krig.

Kommer Nemlig.com til at følge med?

”Det vil da være mit råd til dem.”

"Hvem skal benytte sig af tilbuddet?"

Hos Nemlig.com har adm. direktør, Stefan Plenge, ikke ønsket at stille op til interview. Men han bekræfter i et skriftligt svar, at Nemlig.com vil holde øje med det nye koncept i Coops selvudnævnte online-krig.

”Vi ser alle kommercielle initiativer fra vores konkurrenter som et angreb, og derfor vil dette initiativ fra Coop også være et, som vi følger nøje,” skriver han.

Han afviser dog samtidig,.at Nemlig.com er på trapperne med et lignende initiativ.

”For nuværende har vi ingen planer om at gå i luften med et tilsvarende koncept, da vi ikke tror, potentialet med levering ved ingen hjemme i København er særlig stort, før man kan håndtere nøgler for kunderne,” skriver Stefan Plenge.

Han forudser en helt bestemt udfordring for konkurrenten, når kyllingelår og koldskål skal leveres på dørmåtten.

"Personligt har jeg lidt svært ved at se, hvilke københavnere der kan benytte sig af tilbuddet, da Coop kræver, at gadedøren skal være åben. Mig bekendt er hovedparten af alle gadedøre aflåste i København,” skriver Stefan Plenge.

Den udfordring ligger Morten Viktor ikke søvnløs over.

"Så ringer chaufføren på andre steder. Erfaringen fra vores test er, at vi kommer ind i langt de fleste tilfælde," siger han.

jaha@borsen.dk