Konfetti-boom i erhvervslivet: Køb af makulatorer seksdoblet efter nye dataregler

365019_16_9_large_360.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
29. jun 2018 KL.15:16
Der bliver for tiden lavet rekord meget konfetti rundt omkring på kontorene i Danmark. Årsagen skal ikke findes i landsholdets VM-succes i Rusland, men i stedet fra en mere uventet kant. 

De nye GDPR-regler, der indskærper virksomheders håndtering af personfølsomme oplysninger, omhandler nemlig ikke blot digitale data, men dækker også over papirdokumenter, der indeholder persondata.

Det tæller f.eks. dokumenter som jobansøgninger og leverandørkontrakter, der ikke længere må ligge frit fremme hos virksomhederne, men i stedet skal strimles om til konfetti, så de ikke kan læses af andre.

Og det har haft stor betydning for salget af makulatorer til virksomheder rundt omkring i landet. Hos Acco Brands, der producerer makulatorer, har de oplevet en seksdobling af salget siden januar sammenlignet med sidste år. 

"Det gik stille og roligt i januar og februar, men så går det lige pludselig i gang i marts. Fra april er det bare gået helt amok. Alle er blevet fuldstændig overrasket - vi har åbnet flere produktionslinjer op for at kunne følge med," siger Jørgen Foley, adm. direktør i Acco Brands i Danmark, der producerer makulatorer. 

Han fortæller, at Acco Brands i løbet af sidste sommer begyndte at køre kampagner, der gjorde deres kunder opmærksomme på, hvad GDPR-regler kunne betyde. Efter en lille stigning tog det så for alvor fart, da virksomhederne skulle skynde sig for at blive klar til de nye regler. 

Kun i Danmark

Ifølge Jørgen Foley oplever han den første bølge af virksomheder lige nu - de store og mellemstore - der har skulle blive klar. Men han forventer, at der vil komme flere mindre virksomheder med på bølgen.

Til gengæld oplever hans kollegaer rundt om i Europa endnu ikke noget til de nye dataregler. 

"Jeg er ansvarlig for den danske afdeling af Acco Brands. Jeg har kollegaer i andre lande, der ikke oplever samme stigning. Måske lidt i Sverige, men slet ikke i Sydeuropa endnu. I Danmark er vi nok lidt mere omstillingsparate." siger direktøren. 

Han bliver bakket op af Michael Baun Christensen, adm. direktør for Lyreco, der er Danmarks største leverandør af kontorartikler. 

"Vi har slet ikke set den samme udvikling i Sverige, men vi ser nok, at Sverige kommer mere stille efter," siger han. 

Han blev ligesom Jørgen Foley ganske overrasket over, at salget pludselig eksploderede. 

"Det kom da bag på os og vores leverandører. Jeg havde forventet, at det kom lidt mere roligt, men det virker som om, at man er gået til stålet rundt omkring i virksomhederne. Vi blev taget en lille smule på sengen, fordi vores leverandører pludselig ikke kunne levere. Kunderne nærmest råbte og skreg efter flere," lyder det fra Michael Baun Christensen.

"De troede nok, de var mere papirløse"

Hos Lyreco er salget af makulatorer steget med 170 pct - hvilket svarer til 1100 flere maskiner. En makulator sælges fra alt mellem et par tusinde kroner og helt op til omkring 40.000 kr., og ifølge Michael Baun Christensen kommer virksomhederne ofte tilbage med ønske om mere. 

"Der er mange der genbestiller. De bliver overraskede over, hvor stort deres behov egentlig er. Vi blev også overraskede, for vi troede faktisk, at alle havde forberedt sig mere digitalt. Virksomhederne har nok troet, de var mere papirløse, end de egentlig er," siger han. 

For Lyreco, der i 2017 omsatte for ca. 550 mio. kr., tæller stigningen dog ikke det helt store, fortæller Michael Baun Christensen. 

"Det er lidt en dråbe i havet i det store billede, men det var sjovt at se, hvordan det lige pludselig eksploderede," siger han.