Kendt app skifter navn igen: "Vi begyndte at blive spurgt, om man kunne købe AK47’ere og andre våben hos os"

396245_16_9_large_525.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
18. feb 2020 KL.13:30

Opdateret kl. 14.22: Bl.a. antal downloads rettet fra over 500.000 til over 2 mio. Den populære tilbudsavis-app Shopgun, der før var kendt som Etilbudsavis, skifter nu tilbage til det oprindelige navn.

Appen fik i 2015 nyt navn, fordi ledelsen havde et ønske om at skabe et mere internationalt brand, men det endte både med færre downloads og forvirrende opkald fra folk, der troede, at selskabet kunne hjælpe dem med at opdatere våbenlageret.

”Vi begyndte at blive spurgt, om man kunne købe AK47’ere og andre våben hos os, så det duede sgu ikke” griner Christian Birch.

Etilbudsavis har med sine over 2 mio. downloads haft succes med at gøre tilbudsaviser let tilgængelige for danskerne gennem appen, der både tillader en at sige nej tak til papirspild og reklamer, man ikke har bedt om.

Den hurtigt voksende interesse i appen gav Christian Birch og Morten Bo Rønsholdt lyst til at vælge et nyt navn, der med sin internationale klang kunne drive forretningen ud over landegrænserne:

”Vi ville have et navn, der var catchy, havde to stavelser og som indikerede, hvad det handlede om. Og så blev det Shopgun,” siger medstifter af Etilbudsavis Christian Birch.

Blev advaret flere gange

Stifterne blev flere gange advaret mod at bruge Shopgun, men Christian Birch og medstifteren Morten Bo Rønsholdt skiftede ikke mening.

”Bestyrelsen, partnerne og familien syntes alle, at det var et problem, at ordet ”gun” var med i navnet. Men vi tænkte `det er bare fordi, de ikke kan se det´,” siger Christian Birch om deres urokkelige tro på Shopgun.

Medejerne tæller bl.a. Karsten Ree, der ejer op mod 33 pct. af virksomheden, og han er repræsenteret af sønnen Christian Ree, som er formand for bestyrelsen. 

Efter stifterne af tilbudsavis-appen valgte at gå med det nye navn, blev appen rullet ud i Norge og Sverige.

Kontaktet af våbenentusiaster

Konsekvenserne af navnevalget begyndte at vise sig, da et uønsket kundeklientel af våbenentusiaster begyndte at kontakte dem i troen om, at de var våbenhandlere.

Ifølge Cecilia Jonasson, der er leder for Aarhus-afdelingen ved det internationalt kendte mediebureau Carat, skal man tænke alle elementer og mulige faldgruber ind i det navn, man vil gå med.

”Der er da en vis fremadstormethed og dynamik i at vælge ”gun”, men man skal tænke hele scenariet igennem. Hvilke associationer får man med navnet, og passer de associationer til det, de står for? Kommer de for langt væk fra det, de er, som er en platform til tilbudsaviser? Man skal gå et lag dybere end blot at være produktorienteret. Så bliver det meget nemmere at finde det rigtige navn,” siger hun.

En gammel kending

I starten af februar 2020 valgte Christian Birch og Morten Bo Rønsholdt at lytte til rådene fra bestyrelsen, partnerne og familien og finde et nyt navn til de norske kunder. Det blev den gamle klassiker, Etilbudsavis.

”Vi skulle have et nyt navn, fordi vi ikke troede, man kunne udtale navnet i Norge. Men vi har gennem vores omveje fundet ud af, at det rent faktisk godt kunne fungere,” siger Christian Birch.

Efter en lancering af det nye gamle navn, blev appen den mest populære i Norge i 57 timer, hvilket var en klar forbedring ift. Shopguns lancering.

”Brandmæssigt er det en lektie, for det er vigtigt at finde et navn, der har en god følelse omkring sig,” siger Christian Birch om oplevelsen.

Kært barn har mange navne

Navnet Etilbudsavis er dog ikke nødvendigvis kommet for at blive, da ønsket er at gøre det til meget mere end en tilbudsavis. På idébordet ligger der bl.a. videoer, opskrifter og gør-det-selv-guides. Til det formål har stifterne valgt at kalde selskabet Tjek A/S.

”Tjek refererer til følelsen af at have styr på tingene. Det er den hverdag, vi gerne vil skabe for folk med vores apps,” siger han om det nye barn i klassen.

Før har selskabet skiftet navn efter, hvad appen hed på det givne tidspunkt. Nu ligger alle aktuelle apps under selskabet Tjek A/S.

Cecilia Jonasson fra Carat siger, at Tjek er et godt navn til firmaet, hvis de udvider deres kompetencefelt. Det har bredde og kan både referere til at tjekke priser i tilbudsaviser og få tjek på tingene. Hun tilføjer:

”Det vigtige er nu, at de vælger ét navn og positionerer sig på det. Hvis de gør det, tror jeg de står et godt sted, men hvis de skifter om et år, synes jeg, det er virkelig ærgerligt. Nu har de brug for stabilitet og ro, for som forbruger skaber mange navneskift forvirring.”

Tjek A/S har hyret en head of design, der sammen med medstifterne er ved at finde ud af, hvordan fremtiden for tilbudsavis-appen skal se ud. I Sverige er man på nuværende tidspunkt ved at udfase Shopgun og erstatte den med appen Ereklamblad, den svenske pendant til Etilbudsavis.

Tjek A/S havde I 2018 en bruttofortjeneste på 21 mio. kr. samt et årsresultat på 2 mio. kr. 

rech@borsen.dk