Jysks indtjening dykker for første gang siden finanskrisen: "Der er mange, der vil give deres venstre arm, måske også højre, for at have vores indtjening"

391605_16_9_large_476.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
21. nov 2019 KL.11:59
Den verdensomspændende Jysk-koncern, der er ejet af Lars Larsen-familien, fortsætter med at sælge flere dyner, hovedpuder og møbler, men indtjeningen er presset.

For mens omsætningen stiger med 6,3 pct. til 28,3 mia. kr., dykker driftsoverskuddet (ebit) med 7,6 pct. til 3,3 mia. kr. Det er første gang siden finanskrisen, at Jysk ikke har vækst i indtjeningen. 

Det viser nye nøgletal, som Jysk vanen tro offentliggør et par måneder før regnskabet, der sluttede den 31. august i år. 

Men det er ikke en udvikling, som topchef Jan Bøgh ligger søvnløs over.

"Det gør jeg ikke. Og det gør ejerne heller ikke. Det er kontrolleret, og det skyldes, at vi har spenderet lidt flere penge end tidligere. Der er ikke noget, der tyder på, at vi har mistet markedsandele, men omkostningerne har været større," siger Jan Bøgh, der bl.a. nævner markant højere lønninger i Central- og Østeuropa, investeringer i it og et nyt distrubutionscenter til 750 mio. kr. i Bulgarien blandt årsagerne til den negative indtjeningsvækst.

Resultatet svarer til en indtjeningsgrad på over 11 pct., og det har Jysk Groups adm. direktør svært ved at være utilfreds med. 

“Man skal være noget negativ af natur, hvis man synes, det er et problem, at have en ebit-margin over 11 pct. Jeg tror, der er mange, der vil give deres venstre arm, måske også højre, for at have vores indtjening i detailhandelen. Men vi kan selvfølgelig ikke tabe indtjening hvert år," siger Jan Bøgh.

Historisk højt antal butiksåbninger

Efter Jysk-stifteren Lars Larsens bortgang i august i år var det første gang, at Jan Bøgh ikke var flankeret af købmanden, der altid var glad for at fortælle pressen om koncernens resultater. 

Og han lagde ikke skjul på, at det var følelsesladet for ham. 

"Det er første gang, vi sidder her uden købmanden. Man bliver lidt mindet om det i dag, og det har selvfølgelig præget året og på livets gang på hovedkontoret og os der var tæt på," siger Jan Bøgh.

Han blev i marts 2019, efter sammenlægningen af forretningerne Jysk Nordic og Dänisches Bettenlager, chef for det samlede Jysk med over 2800 butikker på verdensplan. 

Fremgangen i omsætningen, der nærmer sig 30 mia. kr., er delvist båret frem af et historisk højt antal butiksåbninger i Jysk-koncernen. 175 nye butikker har dyneimperiet slået dørene op til, hvor især væksten i Rumænien og Polen er høj. 

stvr@borsen.dk