Jesper Buch om sin bedste investering i Løvens Hule: “De var sultne ad helvede til”

373502_16_9_large_848.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
07. dec 2018 KL.12:51
Herretøjsbutikken Shaping New Tomorrow (SNT), der blev kendt af mange efter at have været med i DR-programmet 'Løvens hule', hvor stifter af Just Eat Jesper Buch investerede i virksomheden, har haft godt gang i butikken.

Selskabet sælger bukser, der skal føles som joggingbukser, men som kan bruges til arbejde og fester.

Siden investorerne fra Løvens hule Jesper Buch og Birgit Aaby-Bruun købte hver 10 pct. af forretningen for omkring et år siden, er omsætningen ifølge SNT gået fra 3 mio. kr. sidste år til 35 mio. kr. i år. Og målsætningen er en fordobling til næste år.

Det at have fået en erfaren investor ind i virksomheden har været skelsættende for de tre stiftere af SNT, Kasper Ulrich, Christoffer Bak og Christian Aachmann.

“Jesper, han er en sprællemand, og der er knald på ham. Han kan relatere til os, og jeg forestiller mig, at han kan se sig selv i det ift. dengang han startede Just Eat. Han er rigtig aktiv, og vi bruger ham meget til sparring, netværk og idéer,” siger adm. direktør i SNT, Kasper Ulrich. 

Jesper Buch fortæller, at det ikke lå i kortene, at han skulle investere i bukser, men at det var det perfekte match.

“Jeg investerede ikke i bukser, men jeg investerede i dem, fordi jeg blev forelsket i dem. Fra første møde kunne jeg mærke, at jeg godt kunne arbejde med dem, og at de var sultne ad helvede til. Jeg har hjulpet dem rigtig meget for at få et brand op at køre. Der er næsten ikke gået en dag, hvor vi ikke har talt sammen,” siger Jesper Buch og fortsætter:

“Det er absolut den bedste investering, jeg nogensinde har foretaget i Løvens Hule. Jeg kender ikke i morgen, men det kommer til at stikke helt af.”


Vækst gennem sociale medier

Kasper Ulrich fortæller, at virksomhedens medvirken i Løvens Hule gav mange mennesker kendskab til SNT. Men det er aktivitet på de sociale medier, der for alvor har sat gang i hjulene.

Virksomheden har produceret mange videoer eksempelvis med akrobater, der viser, hvordan SNT's bukser kan udvide sig, men har også haft Jesper Buch til at optræde i en video, der blev særligt populær på Facebook med flere hundrede delinger. 

Dertil kommer det, at firmaet oplever, at mange kunder vender tilbage, efter de har prøvet produktet.

“Vi er meget datadrevne, og det er også vores fokus at analysere vores data og finde ud af, hvor vi skal være bedre. Det er rigtig interessant for os, at vi har fundet ud af, at generelt for hele omsætningen, så kommer 30 pct. fra tilbagevendende kunder,” siger Kasper Ulrich.

Ifølge adm. direktør i trendinstituttet Pej Gruppen, Louise Byg Kongsholm, er det ikke overraskende, at SNT er vokset så meget, som de er.

“Vi ser sådan nogle brands vinde frem, fordi de har en anden tilgang. De kommer ikke af en klassisk produktionsvirksomhed eller wholesale-virksomhed, så de har en helt anden tilgang til værdikæden. De fokuserer på den rationelt tænkende mand, som gerne vil købe på nettet, og som bliver hængende, når man først har fundet noget, der virker. En strømlinet forretningsmodel. Det er til at forstå,” siger Louise Byg Kongsholm

Udvider til udlandet

Fire nye lande er SNT netop trådt ind i. Det drejer sig om England, Sverige, Holland og Tyskland, hvor virksomheden har startet webshops.

“Vi starter med en valideringsproces og tester hvilke markeder, der responderer bedst til vores markedsføring og derfra hvilke ting vi skal fokusere mere på. Det marked, vi har størst succes med ultimo 2019, sætter vi så en popup-store op i i en storby med henblik på, at vi åbner en fysisk butik,” siger adm. direktør i Shaping New Tomorrow, Kasper Ulrich.

Virksomheden vil bruge 1 mio. kr. til udvidelsen af webshops med bl.a. Facebook- og annoncekampagner. Desuden er der budgetteret 2-4 mio. kr. til markedsføring over de næste tre til seks måneder.

Ifølge Jesper Buch kan succesen med at være aktiv på sociale medier være nøglen til de nye markeder.

“Vi skal have en masse influencers (personligheder på sociale medier med mange følgere, der fortæller om produkter, red.) i gang, og så tror vi på, at produktet sælger sig selv, som det gør i Danmark. Vi kan se, at når kunden har lavet den første ordre, så køber de fem par mere. England og Tyskland er kæmpe markeder, og hvis vi kan slå hul på dem, så er vi home safe,” siger Jesper Buch og fortsætter:

“Vi har bevist vores værd på det danske marked. Hvis vi kan gøre det samme i udlandet, som vi gjorde i Danmark, så kan det gå hen og blive en milliardforretning.”

Om SNT bliver en milliardforretning vil Louise Byg Kongsholm ikke gisne om, men kalder det “betryggende”, at SNT starter med nærmarkedet.

“De har et ungt urbant brand i sig selv. Urbanitet og metropoler ligner meget hinanden på tværs af nærliggende lande. Om du er i Stockholm, Oslo, Hamborg eller København er der ikke den store forskel,” siger Louise Byg Kongsholm.