Iværksættere får millionrygstød af Preben Damgaard og megafond

356948_16_9_large_492.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
15. jan 2018 KL.16:19

null

Den tre år gamle virksomhed Dixa skruer op for ambitionerne. 

I en ny finansieringsrunde har selskabet, der sælger en ny form for personligt kundeservice-software, rejst 11 mio. kr. til at sætte turbo på en international ekspansion. Blandt investorerne er Danmarks største venturefond, Seed Capital, og it-rigmanden Preben Damgaard. 

"Pengene skal bruges til udvide organisationen inden for produktudvikling, salg og marketing, så vi kan fortsætte den globale rejse. I øjeblikket er vi til stede i 13 lande, og planen er at udvide medarbejderstyrken fra 15 til 50 personer i 2018 og få et kontor i USA og Storbritannien inden for de næste år," siger Mads Fosselius, adm. direktør i Dixa. 

Sammen med bl.a. medstifter Jacob Vous Petersen, der i dag er teknisk direktør i Dixa, var han med til at bygge millionsuccesen Cirque op i 2013. Et selskab, der efter flere år med heftig vækst blev opkøbt af TDC for et trecifret millionbeløb i 2015. 

Et godt match

Det er derfor heller ikke tilfældigt, at Preben Damgaard er blandt de nye investorer i Dixa. Han var nemlig i sin tid også bestyrelsesmedlem i Cirque. 

"Jeg synes, Dixa passer utroligt godt med de ting, der er vigtige for mig, når jeg investerer. Dels er det personkredsen, som er dygtige og forstår vigtigheden af at eksekvere på planerne. Og derudover er idéen bag produktet virkelig god. Vi kan se, at der er et utroligt stort behov for et kundeserviceprodukt til små og mellemstore virksomheder - præcis som med Damgaard og Navision i sin tid," forklarer Preben Damgaard. 

Han henviser til it-virksomheden, han byggede op med sin bror, Erik Damgaard, i starten af 00'erne. Navision blev solgt til Microsoft for 11 mia. kr. i 2002 og gjorde med et slag brødrene til milliardærer. 

I kamp med danskstartet succes 

Dixa lancerede sit produkt kommercielt for præcis et år siden. I øjeblikket tæller kundelisten navne som Interflora og Saxo.com. 

Helt konkret tilbyder man en samlet pakke inden for håndtering af kundeservice, der spænder fra emails, telefoni og sociale medier. Ifølge Mads Fosselius er det her, Dixa adskiller sig fra konkurrenter som Oracle, Salesforce og danskstartede Zendesk, der blev børsnoteret i New York i 2015. 

"Vores konkurrenter er gode til at udvikle løsninger til enten emails eller i et klassisk callcenter. Vi sætter os faktisk i midten af det her spektrum og tilbyder hele pakken, inklusive chat" siger Mads Fosselius og fremhæver, at Dixas mål er at gøre kundeservice så personligt som muligt. 

"Der, hvor vi er anderledes, er, at vi har en algoritme, som på baggrund af data og tidligere informationer sender arbejdsopgaverne videre til den rigtige medarbejder eller på længere sigt en robot. Den løsning findes ikke i de nuværende systemer, der er baseret på it-løsninger, hvor forespørgslerne skal fordeles manuelt."

Trækker på erfaring 

Preben Damgaard er ikke den første succesfulde iværksætter, der har set sit lun på Dixa. 

Tidligere har også Lars Thingaard skudt penge i firmaet, hvor han i dag er bestyrelsesformand. Lars Thingaard blev hovedrig i 2014, da den japanske gigant Canon betalte et stort millionbeløb for aktiemajoriteten i hans livsværk, Milestone Systems. 

Direkte adspurgt er Preben Damgaard ikke i tvivl om, hvad han skal bidrage med i sin seneste investering. 

"Jeg har været i it-branchen i 34 år og har selv siddet bag rattet i en lille virksomhed, som voksede sig stort internationalt. Og efter salget af Navision har jeg investeret i en række virksomheder, som har gennemgået samme udvikling."

"Jeg kan komme med erfaringer og do's and dont's i den proces. Og så kan jeg trække på mit netværk af talentfulde mennesker og stille mig selv til rådighed, når de har brug for hjælp," lyder det fra Preben Damgaard. 

At Dixa stadig er en opstartsvirksomhed, der investerer hver en optjent krone i selskabet, ses tydeligt på de seneste regnskaber. I 2016 voksede den negative bruttofortjeneste fra -19.564 kr. til - 977.643 kr., mens underskuddet landede på 1,1 mio. kr. 

Dixas eksistens har dog aldrig været i fare grundet en velpolstret pengetank. Forrige år var egenkapitalen på 5,4 mio. kr. - et tal, der altså nu stiger markant efter den nye kapitalindsprøjtning.