Iværksætterduo vil gøre skrald sexet

286405_16_9_large_618.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
06. jul 2014 KL.10:14
 Det skal være slut med klamme skraldespande på festivaler og andre events, der samler tusindvis af mennesker. 

Det er visionen bag Dropbucket, der for andet år i træk leverer miljøvenlige skraldespande af genbrugspapir til Roskilde Festival. 

"Roskilde var vores første testcase, og sidste år leverede vi 400 skraldespande til festivalen. Siden da har vi fået en investering på 1,3 mio. kr. fra en investor, hvilket har betydet, at vi har kunne optimere opfanget. Så i år har vi 1500 skraldespande med hernede, hvoraf de fleste står ved madboderne," siger Heioa Gunnarsdottir Nolsøe, da Børsen møder hende og den anden medstifter, Maria Stampe Berggreen, på Roskilde Festival. 

Dropbucket startede som et DTU-projekt, men er siden da vokset betragteligt i størrelsen. Og selvom det ikke umiddelbart lyder særligt smart eller sexet at lave skraldespande, vil de to iværksættere ændre det billede. 

"Visionen er at få virksomheder til at tale om Dropbucket i stedet for skraldespande. For sidstnævnte er oftest forbundet med at være klam og ildelugtende. Men det er vores produkt ikke. Du kan tage den med under armen, og den står højst fremme i fire timer, før den bliver smidt ud," siger Maria Stampe Berggreen. 

Roskilde som reference

Siden starten har flere virksomheder og events fået øjnene op for Dropbucket og taget produktet til sig. 

Og tilstedeværelsen på Roskilde Festival har været guld værd for iværksættervirksomheden. 

"Det er jo på mange måder det perfekte sted at teste sit produkt af på. En ting er, at festivalen er blandt Europas største, men det er jo også et ekstremt hårdt miljø med mange mennesker og godt med tryk på. Så hvis vores skraldespand virker her, gør det det helt sikkert også på en mere stille messe," siger Maria Stampe Berggreen. 

På erobringstogt

Ambitionerne rækker da også til meget mere end Roskilde Festival. For selvom Dropbucket stadig er i krybesporet, har man sigtekornet rettet mod udlandet i jagten på vækst. 

"Den langsigtede vision er helt klart at være nået ud til alle de store danske festivaler i 2015. Og derefter skal vi til Sydsverige, Tyskland og England, som jo er kendt for at have mange festivaler," forklarer Heioa Gunnarsdottir Nolsøe.