Iværksætter og lakridskonge i opgør med smid-væk-kultur

380275_16_9_large_48.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
23. apr 2019 KL.11:54

Virksomheden Sprout med iværksætteren Michael Stausholm som hovedaktionær og formand kaster sig nu over bionedbrydelige teskeer, hvor te og ske er samlet i et produkt. Det skal udvide forretningen, der i dag er baseret på salg af blyanter, der efter endt brug kan plantes og spire til blomster eller urter.

“Det her produkt kan blive meget større salgsmæssigt end blyanten, fordi er du tedrikker, så drikker du tre til fem kopper om dagen, så det er en helt anden omsætningshastighed end for blyanten,” siger Michael Stausholm.

Han ejer selv 80 pct. af Sprout, mens lakridskongen Johan Bülow har en ejerandel på 20 pct.

Sprout havde en omsætning på godt 20 mio. kr. i 2018, og regner med 50 pct. vækst i 2019, hvor teskeen er budgetteret til at udgøre 15 pct. af salget. Ifølge Michael Stausholm vil salget af teskeen kunne nå på omgangshøjde med blyantsalget inden for et par år.

“Det er rent gætværk, men ser du på, hvordan vi vokser med blyanten, så skal det gå rigtigt stærkt for at indhente det salg, men inden for et par år, så skal det være 50/50 mellem blyanten og skeen,” siger Michael Stausholm.

Sprout er vokset omkring 30 pct. fra 2017 til 2018 på toplinjen, og bundlinjen er væsentligt forbedret. For 2019 har selskabet et budget på 32 mio. kr. i omsætning.

Et tidligere mål om salg for 100 mio. kr. i 2020 er siden halveret.

“Det er nok lige i overkanten, men hvis vi rammer 32 mio. kr. i år og med de nye produkter, så er 50 mio. kr. realistisk. Det giver meget mere mening at sigte efter,” siger Michael Stausholm.

Tysk opfindelse

Opfinderen af det nye teprodukt er tysk. Sprout har købt patentet og regner med at udvide brugen til andre varme drikke samt finde en vej for det bæredygtige produkt ind i generel fødevareemballage.

“Han får lov til de næste tre år at sælge det eksklusivt i Tyskland, og på den måde tjene flere penge,” siger Michael Stausholm, der har betalt et mindre millionbeløb for produktet.

Opfinderen havde ellers flere tilbud på hånden, også fra en stor tysk emballagevirksomhed, der ville betale fire gange så meget, som Sprout endte med at betale for patent og materiale. Den tyske virksomhed ville bruge det som førevareemballage, men var ikke interesseret i teske-produktet, så opfinderen afviste tilbuddet.

“Han kunne ikke se, at nogen købte det, og så smed produktet ud. Det viser, at der er kæmpe potentiale inden for fødevareemballage, men det er længere nedad vejen for os,” siger Michael Stausholm.

Omkring 80 pct. af Sprouts salg sker i dag til virksomheder, der benytter selskabets produkter til reklameformål, og på kundelisten er prominente navne som Disney, Ikea og Porsche, og i første omgang handler det om at sælge teskeen til samme kundebase.

“Jeg tror ikke, at produktet vil kannibalisere blyanten, men udvide forretningspotentialet,” siger Michael Stausholm.

Samme kunder

Han peger på, at i eksempelvis hotelkæder eller luftfartsselskaber drikkes hundredetusindvis af kopper te på årsbasis, og derfor skal der ikke mange nye kunder til at skabe stor omsætning.

Hvor der i eksisterende teposer ofte kan findes rester af plastik, så er Sprouts produkt testet på Teknologisk Institut og helt plastikfri.

“Hvis du smider det ud ad vinduet, så går der en måned eller to, så er det nedbrudt,” siger Michael Stausholm, der forsøger at ramme en samfundstendens, der søger efter flere bæredygtige løsninger.

“Alle skriger på bæredygtige løsninger, der kan nedbrydes i naturen. Vi vil gerne komme med alternative hverdagsløsninger til plastik,” siger Michael Stausholm.

Det nye teprodukt skal senere udvides til kaffe, kakao og måske supper, men temarkedet er kæmpestort.

“I Tyskland alene bliver der drukket seks milliarder kopper te om året. Da jeg først begyndte at kigge ind i det, for jeg er selv mest kaffedrikker, så er det fuldstændig vanvittigt, hvor meget te der drikkes, “ siger Michael Stausholm.

Han er fortsat på udkig efter flere bæredygtige produkter, der kan tilføjes porteføljen, og får jævnligt henvendelser fra opfindere. Blyanten skal fortsat være kerneprodukt i virksomheden, hvor der netop er udvidet til kosmetikmarkedet med en make-upblyant.