Iværksætter-duo henter millioner til fiks ønskeliste

271169_16_9_large_117.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
22. nov 2013 KL.16:34

null

En ønskeliste der ligger og kan deles online. Ideen er simpel - men så god, at de to iværksættere bag har fået hul igennem til udlandet, og en investor har skudt 10 mio. kr. i projektet.

34-årige Brian Petersen og 37-årige Kasper Refskou Jensen har egentlig arbejdet på addwish.com i flere år, og har forsøgt sig med konceptet i flere variationer. Men nu er der for alvor hul igennem.

500 netbutikker er nu tilknyttet den gratis tjeneste, som gør det muligt, at liste sine ønsker og dele dem med venner og familie.

Og vigtigere endnu: Den danske venturefond Sunstone Capital har lagt 10 mio. kr. på bordet.

"Vi vækster i øjeblikket med over 1000 nye brugere om dagen, og vi forventer at tallet vil stige til 5000 brugere om dagen inden måneden er omme - og vi drømmer da også om dage med 10.000 brugere inden jul og kan bestemt se en god tendens. Systemerne er klar til presset. Det har vi arbejdet benhårdt på i de sidste otte måneder," siger Kasper Refskou Jensen.

Er gået mobil

Addwish ser således ud til endelig  at slå igennem både herhjemme, i England, USA og Australien med danske, svenske, tyske, sydafrikanske, engelske og amerikanske butikker i stalden.

I sidste uge og med julen inden for rækkevidde lancerede iværksætterduoen en ny app til Apple og Android, som gør det nemmere at dele sine ønsker, også når man ikke lige sidder foran computeren.

Det hele startede ellers et ganske andet sted i 2008. Med et bryllup og en ønskeseddel hos den lokale Imerco, hvor Brian Petersen undrede sig over, hvor mange, der ønsker sig gaver udelukkende fra én butik.

Han arbejdede dengang som projektleder hos Telmore, og det er også her, at partneren Kasper Refskou Jensen, der var it-chef i teleselskabet, blev fundet.

Fra 2009 til 2012 stod den på 70 timers arbejdsuger for de to partnere, mens konceptet blev udformet.

Førte til flere ansatte


Fire måneders forhandlinger med den danske venturefond Sunstone Capital endte til sidst ud i den millionstore investering, og Brian Petersen og Kasper Refskou Jensen kunne sige deres job op, flytte i lokaler i København og ansætte flere hænder. I dag har de 10 ansatte - seks udviklere og fire sælgere.

"Vi tror på, at måden, hvorpå addwish binder brugeroplevelsen imellem netbutikkerne, addwish.com og deres mobil app sammen vil ændre måden, hvorpå vi alle i fremtiden laver vores ønskelister. Teamet bag addwish har vist, at de på kort tid har kunnet rykke ud på den store scene og vi glæder os til at følge og støtte dem i de kommende år," siger partner i Sunstone, Christian Jepsen.

Penge fra annoncering

Addwish er gratis, så forretningsmodellen er reklamering af partnernes produkter overfor brugerne. Butikkerne betaler for, at deres produkter bliver vist som gaveforslag.

"Vi har endelig fået udarbejdet et meget åbent system, som gør det nemt for butikkerne at indsætte deres produkter i vores system. Og så prioriterer vi brugeroplevelsen højt. Vi stiller f.eks. intet krav om, at man skal tilmelde sig med Facebook, da det ville dræbe konceptet," fortæller Brian Petersen.