It-firma fra Aarhus får mio-investering - måtte takke nej til flere investorer

null

337909_16_9_large_169.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
10. jan 2017 KL. 9:02
En ung, aarhusiansk virksomhed ruster sig nu alvorligt til kampen mod blandt andre Facebook og Microsoft om blive verdens førende leverandør af moderne intranet til virksomheder.

Intranetudvikleren Colibo har således sikret sig en tocifret millioninvestering fra en kreds af ti investorer samt et vækstlån fra Vækstfonden.

"Aktien blev faktisk overtegnet, så vi måtte endda takke nej til flere investorer. Det var sådan set bare et fedt udgangspunkt," lyder det fra Mogens Sejer Iversen, der er topchef i Colibo, som han har stiftet sammen med selskabets nuværende produktchef Max Schläger Nielsen.

Colibo er udskilt af digitalbureauet Mediaworkers, og i 2014 installerede man den første intranetløsning hos en kunde. Siden da er det gået stærkt. Meget stærkt.

I dag står blandt andet DR, Clipper Group, Region Midtjylland og ti danske kommuner på kundelisten.

Vil til England og USA i år

Det var en tur til Silicon Valley og nogle samtaler med start-ups og investorer her, der startede Colibos kapitaljagt.

Det er nu endt med ti investorer, fordelt på tre selskaber, som hver har fået 10-14,99 pct. af aktiekapitalen ifølge virk.dk. Det betyder også, at stifterne beholder en klar aktiemajoritet.

Med de nye penge hjemme ser Colibo nu mod udlandet.

"Nu skal vi ud og ansætte nogle af de bedste frontend- og backendudviklere i markedet, så vi kan løfte Colibo op i en ny liga, og så vil vi lægge meget større kommercielt pres på markedet og få os etableret i England og USA i indeværende år," siger Mogens Sejer Iversen.

Sitecore-rigmand investerer

Blandt investorerne finder man Stig Hølledig, der har grundlagt en formue på først sine egne it-selskaber, men især også på at være en af de første investorer i softwarevirksomheden Sitecore.

Sitecore blev sidste år solgt i en handel, der værdiansatte selskabet til 1 mia. euro. Det var blandt andet Stig Hølledig, der solgte sine aktier i selskabet efter at have været med fra den spæde begyndelse i 2003.

Gennem netværket Danish Business Angels er Stig Hølledig blevet præsenteret for Colibo, og det tog ikke lang tid at beslutte sig for at være med i investeringen, fortæller han. 

"Vi finder ret hurtigt ud af, at det er en interessant virksomhed med et superinteressant produkt," siger Stig Hølledig.

"Næsten alle virksomheder har intranet baseret på Microsofts Sharepoint eller andre tunge løsninger, men der er behov for noget, der er nyere og baseret på samme teknologier, som sociale medier arbejder med. Det kan det her produkt," mener Stig Hølledig, der også blev overbevist, da investorerne henvendte sig hos Colibos nuværende kunder.

"Vi har været ude og snakke med nogle af deres kunder, og det er sjældent, at man hører så tilfredse kunder," siger investoren, der så hurtigt som muligt vil have Colibo ud i verden.

Kæmper med Facebook og Microsoft

Stig Hølledig går samtidig ind i bestyrelsen og skal være en aktiv investor sammen med Thomas Black-Petersen og Henrik Deleuran Müller.

Blandt de mere passive investorer finder man eksempelvis også Peter Sandberg, der har en lang finanskarriere bag sig, men nu er sprunget ud som business angel.

Med investorerne og pengene i ryggen sejler Colibo nu ud på en vækstrejse, hvor de blandt andet skal forsøge at holde giganter som Facebook og Microsoft bag sig i kapsejladset.

Facebook vil også ind og lave intranetløsninger under brandet Facebook at Work, mens Microsoft i dag er den store spiller på markedet med Sharepoint.

Konkurrencen skræmmer dog hverken virksomheden eller dens nye investorer.

"Vores kunder var næsten alle sammen enormt utilfredse med deres intranet. Det har enten været sandet til, eller brugerne synes det er uoverskueligt eller ikke engagerende," siger Mogens Sejer Iversen.

30 ansatte i 2017

"Vi ser en kæmpe pukkel af intranet derude, som kommer til at blive skiftet over de næste år. Og ja, Facebook er nogle af dem, der er gået ind på markedet, og udover at de er tre gange så dyre som os, er det bare suverænt, at de er kommet til. Det gør vores kunder i stand til at forstå, at der er noget her, man skal investere i," tilføjer han.

Stifteren og direktøren mener, at Colibo kan appellere til alle typer virksomheder

"Men vi mener selv, at vi passer på virksomheder, der har 100 kontorbundne medarbejder og opefter. Og jo mere spredt ud på forskellige lokationer, og desto flere som måske slet ikke arbejder ved en computer, men en tablet eller telefon, jo mere kan de se, at de får et boost under vidensdelingen," siger Mogens Sejer Iversen.

Planen er at have 30 ansatte i alt i Colibo ved udgangen af 2017 fordelt på Danmark, USA og England.